Welk zand voor stofbad?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Joke Kra
Land: Netherlands
M/V: V

Welk zand voor stofbad?

Berichtdoor Joke Kra » 03 okt 2015 00:12

Ik heb echt geprobeerd een antwoord te vinden via de zoekfunctie, maar kom er niet goed uit ....

Ik woon op kleigrond en in de herfst/winter blijft die lang nat en plakkerig. Toch zou ik mijn kipjes graag ook in de winter een stofbad gunnen. Ik heb op 1 m2 brekerszand (100 kilo) gestort, maar dat is geen succes en waarschijnlijk te grof. Maar ja, nou heb je nog speelzand, straatzand, metselzand, rivierzand, drainagezand, valdempzand, schelpenzand .... pffff teveel om op te noemen, maar in WELK soort zand willen kipjes wél badderen ??
Iemand een tip?

hollandsekriel
Land: Nederland
M/V: M

Re: Welk zand voor stofbad?

Berichtdoor hollandsekriel » 03 okt 2015 10:02

Mijn kippen hebben het liefst speel- of schelpenzand. Maar als dit nat wordt, dan willen ze daar ook niet meer in natuurlijk. ;)

Vivian

Berichtdoor Vivian » 03 okt 2015 12:10

Ik gebruik ook brekerszand en dat vinden ze bij mij wel fijn. Jij hebt vast en zeker erg verwende kipjes ;-) . Misschien is wat fijner zand wel fijn voor ze? Bij mij verschilt het ook per periode hoor, ze nemen niet altijd stofbadjes, ook al staat het zand droog.

Succes!

Gr. Vivian

Swoentje

Berichtdoor Swoentje » 03 okt 2015 15:15

Ik heb een overdekte hoek bij het kleinste hok. Als die wat leeg raakt, schud ik er nieuw zand in en dan maar net wat de bouwvakheren hier over hebben van een klus. Hier maakt het ze weinig uit.

Trea
Gebanned

Berichtdoor Trea » 03 okt 2015 17:43

Zandbak voor de kippen moet wel droog zijn ja. Ik gebruik daar een grote bloempot voor. Die staat in de overdekte ren.
Het zand dat ik gebruik komt van een uitgegraven bult zand waar ook wat leem doorzit. Zelf heb ik er een paar weken terug nog een kopje diatomaarde aan toegevoegd tegen de luizen. Nu het minder warm is en de luizen zijn bestreden zitten ze niet meer zo vaak in de bloempot.

con1954
Land: nederland

Berichtdoor con1954 » 03 okt 2015 19:50

Ik gebruik voor de kippen altijd speelzand....dit wordt ook automatisch gemengd met de aarde en dan blijft het nog goed. Regelmatig even doorharken en het is weer lekker droog.

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 03 okt 2015 20:06

Hier begonnen met een hoek brekerszand. Maar eerlijk gezegd, ze maken hun eigen plekjes wel. Gewoon in de zwarte grond :gutgut:

Joke Kra
Land: Netherlands

Berichtdoor Joke Kra » 03 okt 2015 23:03

Jullie maken het me niet gemakkelijk hoor! :roll:

Brekerszand vinden ze fijn om er steentjes uit te pikken, maar erin stofbadderen .... nou nee.
Ik heb hier vooral gele, vette, zware rivierklei, waarvan hier vroeger bakstenen en dakpannen werd gemaakt. In de zomer als het lang droog is, is de klei bikkelhard en geeft grote scheuren in de grond. Regent het lang, dan is die klei glibberig en vet en je kunt er zó mee boetseren. In mei is in de tuin nog tuinaarde gestort. Daarin werd gebadderd! Maar tuinaarde verdwijnt hier als sneeuw voor de zon en vormt met de onderliggende klei alleen maar dikke klonten. Ik probeer zoveel mogelijk de hompen klei steeds fijn te maken en veel te spitten/schoffelen om de boel luchtig te houden. Toch blijven zich altijd klonten vormen. Niet bepaald 'zwarte grond' dus waarin kippen willen badderen.
Vandaag een paar zakken potgrond in de ren gestort. Dat is vrij waardeloze grond, die na droging misschien wel stofzand wordt. Ze durfden er niet eens overheen te lopen vanwege het grote kleurverschil hahahaha :lol:

Met 'zand die de mannen overhouden van klussen' weet ik nog niet veel, want over welke soorten zand hebben we het dan? 'Zwarte grond' schiet ook al niet op, want ik woon op gele kleigrond. Een 'uitgegraven bult zand waar wat leem doorheen zit'. Wat voor zand?

Enfin, de vraag was snel gesteld, maar een antwoord is blijkbaar zo gemakkelijk nog niet?? :roll:

Trea
Gebanned

Berichtdoor Trea » 04 okt 2015 00:40

Ik heb ook klei in een groot deel van de tuin. Dat is niet geschikt voor een stofbad. Dat zand met leem gebruik ik omdat het gratis en voorhanden is.
Als je het zand moet kopen zou ik speelzand kopen. Dat is schoon en heeft een fijne structuur.

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 04 okt 2015 10:32

Wij hebben hier opgebrachte grond, klei waarbij vergeten is de leemlaag die er omder zit door te steken. Ik herken dus je verhaal Joke. Doordat het kippen gedeelte onder de bomen ligt droogt het minder makkelijk uit. Twee jaar lang brekerzand toevoegen heeft gemaakt dat de bovenlaag beter water doorlaat. Uiteindelijk is die laag dus wel 'zwarte grond geworden. Door het brekerzand en doordat we neervallend blad niet hebben verwijderd. Sterker nog we hebben al het blad wat er buiten viel erin gegooid. De kips vinden dat heerlijk en de kwaliteit van de grond is daardoor, met medewerking van de kippen sterk verbeterd.

Terug naar “Kippen Algemeen”