Verandering van gedrag

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Fleur en Floor
Land: nederland
M/V: V

Verandering van gedrag

Berichtdoor Fleur en Floor » 02 sep 2017 09:09

Hallo,
Wij hebben twee Barnevelder krielen. Ze lopen in een stadstuin, daar kunnen ze de hele dag scharrelen. S Avonds gaan ze zelf de grote ren in om opstoken te gaan.

Nu was het zo dat de kippen zodra het licht begon te worden ontzettend van zich lieten horen. Ik denk dat de leidster het was die met langgerekte roepen ons wekte. Echt heel luid. Wij deden dan snel de ren open om overlast te voorkomen en gingen ze scharrelen maar niet altijd zonder rumoer.

Het scharrelen ging steeds verder, tot uiteindelijk diepe kuilen graven rondom de planten om bij de wortels het lekkers op te zoeken. De tuin werd een waar slagveld met diepe kuilen die wij steeds maar weer dicht harkte.

Op een gegeven moment besloten wij dat het zo niet verder kon en hebben wij ze voor het grootste deel van de dag in de ren gelaten. Die is ruim en kunnen ze hun gang gaan. Ongeveer de laatste twee uur van de dag mogen ze eruit om vrij te scharrelen.

Wat vreemd is dat ze nu helemaal geen rumoer meer maken, geen luid schreeuwen meer. Als we bij ze komen zeggen ze alleen maar tok! Als ze vrij mogen lopen dan graven ze veel minder. Ze zijn gewoon veel rustiger geworden. De tuin komt ook weer een beetje m bij.

Heeft iemand een verklaring voor deze verandering in gedrag? Ze maken niet de indruk dat ze ongelukkig zijn.

De derde kriel is van de zomer zomaar ineens tijdens een zandbad gestorven. Ze maakte even een klein geluid kwam iets op en viel dood neer. Leek wel een hartaanval maar dat weten we dus niet. Wij willen er wel weer een derde bij nemen, het lijkt ons beter voor de rangorde. Is er een beste tijd om dit te doen? Kan je jonge kriel erbij zetten? Heeft iemand raad voor dit laatste?

Hartelijke groet.

Trea
Gebanned
Land: Nederland

Re: Verandering van gedrag

Berichtdoor Trea » 02 sep 2017 10:22

Hallo F&F,

Bij mij mogen de kippen ook alleen een paar uur per dag de hort op. Wel om een andere reden. Omdat ze dan te ver van huis gaan.

Sneu dat er een kip is overleden. Het is niet perse nodig er een derde bij te zetten. Maar wel fijn voor de kippen en al helemaal als er nog een dood zou gaan. Had je wel nog steeds eieren van al je hennen? Heb je ook gecontoleerd of je bloedluizen hebt?

Als de twee hennen gezond zijn en het hok is oké dan zou ik er twee jonge hennen bijplaatsen. Dat is fijner integreren dan één nieuwe hen. Neem iig geen kuikens.

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 02 sep 2017 11:18

Als je kippen nu rustig zijn zou ik in mijn handjes knijpen en geen veranderingen doorvoeren.
Dat verandert de hele dynamiek weer en heb je kans dat ze ook weer luidruchtig gaan doen.
Het argument van als er één dood gaat vind ik niet valide want in dat geval kan je er desgewenst weer eentje bij kopen.

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 02 sep 2017 11:43

Het kan zijn dat ze in de stadstuin loslopend gewoon te veel prikkels hadden door lawaai van buitenaf, overvliegende vliegtuigen misschien (wat bedreigend kan zijn voor prooidieren) of wat dan ook. En dat ze zich in de ren meer geborgen voelen. De hoeveelheid geluid is natuurlijk hetzelfde gebleven, maar ze zullen misschien in de ren niet meer constant het gevoel hebben dat ze moeten duiken voor gevaar.
Ik zeg niet dát dat de verklaring is, maar het kan zo zijn.
Als je de indruk hebt dat ze er niet ongelukkig van zijn zou ik het verder lekker zo laten.

Fryske
Land: Fryslan

Berichtdoor Fryske » 02 sep 2017 12:31

Fijn dat het probleem zich opgelost heeft. Zou zomaar door het wegvallen van het derde hennetje kunnen zijn.

Zou het mooi zo laten!

Terug naar “Kippen Algemeen”