Het forum heeft een flinke update gehad en is overgezet naar een snellere server.
We hebben ons best gedaan om alles soepel te laten verlopen maar als je toch nog puntjes tegenkomt laat het ons weten.

Broedse legkip en ik ga net op vakantie

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Pearlsofpassion
5
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedse legkip en ik ga net op vakantie

Bericht door Pearlsofpassion »

Ik denk ook wel dat het gevaarlijker is als ze onervarener zijn. En jij bent zelf ook gewaarschuwd natuurlijk als het de eerste keer fout ging.
Maar vroeger ging ik ze vaak van het nest afzetten, uit angst, en nu probeer ik het toch wat aan te kijken. Zoveel handiger en veiliger als ze het gewoon zelf doen.

Of ze meer in trance gaan kan ik hier niet zeggen. Zou kunnen.
Maar kan ook net andersom. Ik heb er eentje gehad die heel wispelturig broeds was de eerste keren. Beetje zitten, weer wat rondlopen.. en zo weken aan een stuk.
Nu zat ze de eerste keer echt duidelijk en stabiel en zij heeft dan de laatste eitjes uit mijn vakantieserie gekregen. Maar ik merk ook dat de instincten toch nog niet 100% zijn. 1 van die kuikens is met een voorbijkomende andere kloek meegegaan en bij het laatste heb ik haar dan na 2 dagen toch maar van het nest gehaald om op stap te gaan. Sindsdien doet ze het wel goed.
Ik heb dat nog al gemerkt, dat bij heel jonge moeders ( net een jaar) ze onwenniger zijn in het verzorgen dan hennen die het pas later voor het eerst doen.
nickdd
3
M/V: M

Bericht door nickdd »

Even reactie van op reis: we zijn deze ochtend vertrokken en kon ze dus enkel met de camera's in de gaten houden.
Ze is gewoon met de andere kippen naar buiten gegaan en gescharreld en pas in de namiddag naar het legnest gegaan om een ei te leggen. 45 minuten later is ze er gewoon terug vanzelf afgegaan en gaan verder scharrelen.

Dus het lijkt terug "normaal". Hopelijk blijft het nu zo.

Ze ging ook gewoon altijd op stok met de andere kippen hoor, dus voorlopig ziet alles er terug normaal uit.
Ze eet en drinkt ook voldoende kon ik zien.

Misschien dat het iets frissere weer vandaag er voor iets tussen zit.

Gr,
Nick
Pearlsofpassion
5

Bericht door Pearlsofpassion »

Dan was ze niet broeds hoor.
Gewoon niet blij dat je haar stoorde bij het leggen, vermoed ik.
nickdd
3

Bericht door nickdd »

Nog steeds op reis en de grijze bleu de landes legkip heeft geen kuren meer gehad.
Maar nu lijkt de bruine legkip wel te zitten broeden: ze zit nu constant in haar legnest en heeft er ook de nacht doorgebracht. Ze is donderdagnamiddag gestart en we zijn nu dus 48u verder.
Mijn schoonbroer is donderdagochtend langs geweest en de eitjes geraapt.

Via de camera's zie ik dat ze iets meer dan een uur haar legnest heeft verlaten om te gaan eten, drinken en met de andere kippen te scharrelen.
Daarna teruggekeerd en ze zit er nog steeds. Ook gisteren is ze een uurtje gaan eten/scharrelen.

Kentucky, mijn Brahma haan vertoont ook enkel interesse in de grijze en bruine legkippen. Telkens die twee uit het hok komen (bvb na het leggen van een ei) zit hij ze achterna om zijn ding te doen.

Een paar vraagjes:
- Na hoelang broeden gebeurt er iets met het ei?
- Als daar al 48u op gebroed is kan ik vermoedelijk best de eieren weggooien?
- Ik dacht dat broedse kippen stoppen met leggen, maar anderzijds is het een legkip die elke dag eentje legt en zal ze toch ook eitjes willen om uit te broeden. Er zullen er nu max 2 of 3 liggen aangezien de eieren donderdagochtend weggehaald zijn. Hoe zit dat?

Laat ik de kip er morgen afzetten of laat ik ze doen?
Ik zit nu nog niet te wachten op kuikens en zeker omdat het een simpele legkip is met een ras Brahma => geen idee wat daar uit komt.
Zou dan liever zuivere Brahma's hebben volgend seizoen.

Maar wil ze nu ook zomaar niet wegplukken van het nest.
Zelf ben ik donderdagavond terug thuis. Wat kan ik best doen?

Tips? :-)

Groeten,
Nick
tuff cookie
15
Land: nederland

Bericht door tuff cookie »

Legkippen worden niet broeds. Het kan zijn dat ze op het legnest zitten om niet gepakt te worden door de haan. Ik zou in ieder geval dagelijks de eieren weg laten halen. Verder gewoon lekker vakantie houden tot donderdag :-D
nickdd
3

Bericht door nickdd »

aangezien ze elke dag een uurtje buiten gaat maak ik me niet direct zorgen over haar. Of ze de haan nu ontloopt is ook niet duidelijk want toen ze dat uurtje buiten ging scharrelen liep ze ook in zijn buurt.
eitjes worden straks weggehaald.

toch altijd iets met kippen :-)
tuff cookie
15

Ja, zeker altijd iets waarvan je denkt "gaat dat wel goed". Hier ook hoor :gulzig:
nickdd
3

Bericht door nickdd »

ze zat dus maar op 1 eitje te broeden. schoonbroer heeft het weggehaald en ze ook even buiten gezet. na een uurtje is ze dan teruggekeerd om op het lege nest te zitten.

Maar goed, ze gaat eten en drinken en scharrelt een uurtje mee. Ze doet er ook niemand kwaad mee om op een leeg nest de hele dag binnen te zitten.
Het is dus toch een legkip die wel broeds wordt lijkt me :-)

donderdag terug thuis en dan ga ik er weer wat meer bij.
nickdd
3

Bericht door nickdd »

Ondertussen terug thuis. Alles gaat goed met de kipjes.
De bruine legkip zat nog steeds op haar legnest maar er lag geen enkel ei onder. Heb ze er vandaag al paar keer afgehaald maar na enige tijd keert ze terug naar haar legnest.

Had even het deurtje van het nachthok gesloten en toen is ze wel 5 keer de trap op gegaan en teruggekeerd :-)

Ze legt zelf ook geen eieren meer, voordien elke dag eentje.
Dus hopelijk normaliseren haar hormonen terug snel en kan ze gewoon weer legkip spelen.
Verder is ze in goede conditie en als ik ze buiten zet scharrelt ze even mee met de andere kippen.

Iets anders wat me opviel: mijn andere legkip (blue de landes, die paar weken geleden zo wat broeds leek) legt nu blekere eieren dan voor mijn verlof. Ze waren eerder donkerbruin en wat gespikkeld en nu vrij bleek qua kleur.
Ik vermoed dat dit misschien komt omdat ze nu 14 dagen niet op gras hebben kunnen scharrelen maar eerder tussen de klimop en op een verhard stukje.
Ondertussen mogen ze weer overal naar hartelust scharrelen.

Groeten,
Nick
tuff cookie
15

De kleur van de schaal wordt meestal minder naar mate ze aan de leg zijn. Potje met verf verdunt dan door veel gebruik :gulzig:
Plaats reactie