Het forum heeft een flinke update gehad en is overgezet naar een snellere server.
We hebben ons best gedaan om alles soepel te laten verlopen maar als je toch nog puntjes tegenkomt laat het ons weten.

Welke beestjes zijn dit? bloedluizen?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
nickdd
3
Land: Belgie
M/V: M

Welke beestjes zijn dit? bloedluizen?

Bericht door nickdd »

Hoi,

Vandaag zag ik voor het eerst kleine beestjes op het hout van de deur van mijn nachthok.
Kan iemand bevestigen welk ongedierte dit kan zijn?

Ik maakte een filmpje en zag 2 soorten:

eerste soort => zijn dit bloedluizen?

https://youtube.com/shorts/eDfHKlsBFNA?feature=share

en deze zijn iets groter en minder talrijk:
https://youtube.com/shorts/7wpuLR1uwpo?feature=share

Dan kan ik gepaste maatregelen nemen.

Ik zie 's nachts regelmatig wel eens een kip met jeuk wat aan hun hoofd krabben maar ook niet overdreven en ze zijn allen nog vitaal.
Er vliegen ook wel wat muggen in en door dat hok omdat de ruitjes open staan.

Groeten,
Nick
Pearlsofpassion
5
M/V: V

Re: Welke beestjes zijn dit? bloedluizen?

Bericht door Pearlsofpassion »

Eerste zijn bloedluizen ja.
Heb je iets preventief gedaan daartegen? Alle kippen krijgen bloedluis als je niets doet. Er zijn nochtans eenvoudig te voorkomen.

Die grote lijken eerder teken. :frons:
Maar een grote mijt kan ook. Goed volgezogen?
nickdd
3

Bericht door nickdd »

damn, vreesde er al voor toen ik het zag.
Ik had er wel al wat over gelezen maar ben een beetje te afwachtend geweest vrees ik.

Voor op de bodem en 30 cm opstand heb ik witte HDPE platen gebruikt zoals Carolina Coops ook doet:
https://carolinacoops.com/chicken-coops ... yethylene/

En dan met vlaslemen bedding waar ik om de paar dagen de meeste poepjes uitraap maar nog niet volledig alles weggehaald heb (ligt er sinds 18 mei toen ik de eerste kippen haalde).
Eigenlijk is dat strooisel nog steeds heel droog en vrij proper en is de geur ook best ok. Ik dacht dus aan die "deep litter methode" maar denk dat ik toch maar om de zoveel tijd alles op de composthoop gooi en een zak vers vlaslemen er in doe.
Dit weekend dus eens het hok volledig leeghalen en met dettol ontsmetten en dan behandelen + opnieuw met vlaslemen vullen.

Heb ook zo'n doos tabakstelen gekocht en er handvol uitgestrooid langs de kanten, maar ik denk te weinig en dat het ook snel zijn geur verliest.

Diatomeeënaarde stond nog op het lijstje om aan te schaffen maar ik moest nog eens bekijken hoe ik dat best toepas. In zo'n houten hok heb je altijd wel een hoop kieren en naden.

Finecto+ spray zal ik ook aanschaffen en wat rondspuiten.

Mijn zitstokken heb ik ook "rope wrapped" met jutetouw wat natuurlijk ook een schuilplaats kan zijn. Zal die eens inspecteren en ook behandelen.

Verder heb ik de kippen ook een zandbadje gemaakt dat ze negeren, maar omdat ze vrij in de tuin scharrelen liggen ze dagelijks wel onder de hagen in zelfgemaakte zandputjes te luieren.
Ik heb toen ook zo'n zak Finecto+ stofbadpoeder gekocht maar nog niet gebruikt om dit te mengen met het zand in hun zandbadje maar omdat ik nog niet overtuigd ben dat ik het juiste zand gebruikt heb, heb ik het nog niet gebruikt.

Het viel me vandaag ook op dat 1 van mijn vorwerks er iets lustelozer bijloopt en zich wat afzijdig houdt. Niet erg maar toch net iets minder. Mogelijks gerelateerd.

Als er nog tips zijn om de beestjes te bestrijden hoor ik het graag.

Zal de rekening maar niet maken want dan gaan ze gouden eieren moeten leggen om uit de kosten te komen, maar ach het is een hobby en ik zie ze graag in de tuin lopen :-)
frankip
15
Land: nl

Bericht door frankip »

Ik zou zeggen , haal de bodembedekking er uit , en smeer het hele hok, stok , leghok , alles in met een pap van diatomeenaarde. de dikke insecten zijn volgezogen mijten . Druk er maar eens op. Het bloed spat er uit. Een broedse of leggende kip is een constante tap voor deze viezerikken. De middeltjes als tabakstelen en de spuit middelen uit de winkel kunnen het preventief wel wat tegen houden, maar bestrijden gaat hier niet mee lukken. Neem actie , want ze kunnen er ernstig zwak van worden. En vanzelf gaat t niet over. Daarom kreeg je ook in het begin commentaar op je touw rond de zitstok, en de kieren. Dit is een uitnodiging voor de bloedluizen(mijten).
ErwinVer
Land: Nederland

Bericht door ErwinVer »

Wat bij mij werkt is schoonspuiten met hoge druk, bloedluis bakjes met zonnebloemolie ondere de zitstokken, diatomeeënaarde mengen met water en alles onder vegen/kwasten (als je het met water mengt is het ook wat beter voor je eigen longen en die van de kippen want het is erg droog en stoffig)en ook als belangrijkste "mijt en luis" van de kippen club, die werkt ook goed als preventie. Werkt ook goed preventief tegen kalkpootmijt.
Ik heb +/- 50 kippen en heb dit jaar nog maar 4 a 5 luizen zien lopen.
Succes!
nickdd
3

Bericht door nickdd »

ik heb 10kg diatomeeaarde besteld, komt wel pas dinsdag toe. Wel al een Finecto+ hokspray gekocht.
Misschien kan ik ook al wat met een gasbrander snel even langs de naden gaan.

Maar dus zou ik het zo doen:
- alles leeghalen
- ontsmetten met dettol
- de naden van mijn witte HDPE platen nog afkitten
- met diatomeeënaarde (of papje met water) in alle naden die ik kan vinden
- finecto+ hokspray
- nieuwe vlaslemen leggen als bodembedekking
- in legnesten: vers hooi
- wat tabaksstelen
- ik ga ook nog proberen mijn zitstokken aan te passen zodat ik met die bloedluisbakjes kan werken - maar dat is niet zo evident.

Als ik nog wat naar foto's op internet kijk van bloedluizen dan ben ik wel zelf niet overtuigd of die beestjes wel bloedluizen zijn, misschien is het toch nog wat anders?
jantien
20
Land: nederland

Bericht door jantien »

Ik zou het zo doen:

Byemite halen bij een dierenarts en daarmee het hele hok behandelen (niet moeilijk, gewoon hok zeiknat spuiten) week later herhalen.
Na 1e keer spuiten hele hok insmeren met de diatomeeenaarde en water en dat bijhouden als je weer kale plekken ziet.
Je zou dan zeker bloedluisvrij moeten zijn.
Ik heb hele oude hokken met kieren en spleten en noem het maar op, maar sinds deze makkelijke methode heeft bloedluis geen schijn van kan meer hier :duimop:
Finecto werkt naar mijn ervaringen niet en tabaksstelen, daar loopt bloedluis gewoon overheen ;)
Succes met het uitroeien :duimop: :duimop:
Pearlsofpassion
5

Bericht door Pearlsofpassion »

Dettol zal niets uithalen maar is net als de finecto wel gif en dus potentieel schadelijk voor je kippen en je eieren.
Ik heb sinds ik diatomeeënaarde gebruik nooit meer last gehad en bij mijn ouders er zelfs een plaag in een houten hok mee weggekregen..
Ik breng het wel droog aan, met een kwast. Gewoon alle kieren en naden goed inwrijven..
jantien
20
Land: nederland

Bericht door jantien »

POP, graag geen dingen bij verzinnen als het niet klopt graag..
Byemite is gif, heel zeker.
Maar…indien de byemite is opgedroogd is er totaal geen potentieel gevaar meer voor kippen en eieren.
Wat de diatomeeenaarde betreft, dat is met droog gebruik niet fijn voor je luchtwegen en die van je kippen en het blijft niet echt goed zitten.
Als je er een papje mee maakt krijg je een mooie laag wat lang blijft zitten en absoluut niet stuift, dus veel handiger, beter en gezonder :duimop:
nickdd
3

Bericht door nickdd »

Bedankt voor de tip. Die byemite lijkt me inderdaad wel straf spul. 100ml op 25 liter wat bedoeld is voor 1000. Wel maar 6 maand houdbaar eens geopend lees ik, dat is dus wel jammer.

tussen de naden van mijn jute-zitstokken merk ik toch ook kleine zwarte beestjes op. Geen idee of dat ook bloedluizen zijn want ik had ze dan roder verwacht, zeker omdat ze net aan de bron zitten.

Ik ga morgen denk ik eens 2 nieuwe balkjes halen en legstokken zonder touw rond gebruiken.
trial & (vooral) error :-)

Er zullen altijd wel ergens beestjes blijven zitten, maar hopelijk geen al te vervelende.

Groeten,
Nick
Plaats reactie