Vandaag dus weer een onaangename verrassing. Deze nacht is de netwerkverbinding met mijn hok (voor de camera's etc) weggevallen. Daar hing een nieuwe switch.
Toen ik het nakeek leek achter/in de switch het dus vol met bloedluizen te zitten. Die zullen dus in de elektronica zitten waardoor hij niets meer doet :-(
Switch hangt ergens bovenaan in het hok tegen de wand. Dikke miserie.
Ik lees dat die bloedluizen niet kunnen springen, maar als ik het hok inga zitten er toch snel een aantal op mij. bah.
Door mijn werk heb ik nog geen tijd gehad om met het verdelgen te starten, maar dat gaat dus morgen wel gebeuren.
Wapens in het arsenaal:
- gasbrander (en opletten dat ik mijn houten hok niet opfik)
- 10 kg diatomeeënaarde (
https://www.bol.com/be/nl/p/terre-de-di ... 144277152/)
- Finecto+ hokspray
- nieuwe legstokken, zonder jutetouw
- vers hennepstrooisel
+ mijn vader (gepensioneerd dierenarts) gaat morgen bij een collega om Byemite (of een altenatief). Het zijn flessen van 250ml en je hebt 10 ml per 25 liter water nodig. Gelukkig verdelen ze het daar zelf en krijg ik dus een dosis mee.
Zal er wel mijn werk mee hebben eer alles mooi leeggemaakt en behandeld is.
Nog aan praktische vraag voor de diatomeeënaarde: op de verpakking staat 20 gram per liter water en verstuiven (lijkt me dus niet zo veel) of gewoon droog aanbrengen.
Wat werkt volgens jullie best?
Heb zo'n plantenspuit/verstuiver en hoop dat het daar mee werkt om aan te brengen.
Dus qua volgorde aanpak denk ik na het volledig leegmaken om:
1) overal eens met de hoge temperatuur langs te gaan met de vlam van de gasbrander
2) sprayen van diatomeeënaarde oplossing
3) sprayen met byemite
4) als het droog is nog eens droge diatomeeënaarde aanbrengen met een kwast.
5) een paar dagen later dan de Finecto+ hokspray (en niet onmiddellijk op die byemite zodat die eerst zijn ding kan doen).
Mijn vader denkt dat het wel eens zou kunnen dat de bloedluis meegekomen is met een van de kippen toen ik ze gehaald heb.
Ik bestel ook nog drinkwateradditieven om hun bloed minder aantrekkelijk te maken.
Op hoop van zege ....