Het forum heeft een flinke update gehad en is overgezet naar een snellere server.
We hebben ons best gedaan om alles soepel te laten verlopen maar als je toch nog puntjes tegenkomt laat het ons weten.

Welke beestjes zijn dit? bloedluizen?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
nickdd
3
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welke beestjes zijn dit? bloedluizen?

Bericht door nickdd »

Pearlsofpassion schreef:Dettol zal niets uithalen maar is net als de finecto wel gif en dus potentieel schadelijk voor je kippen en je eieren.
Ik heb sinds ik diatomeeënaarde gebruik nooit meer last gehad en bij mijn ouders er zelfs een plaag in een houten hok mee weggekregen..
Ik breng het wel droog aan, met een kwast. Gewoon alle kieren en naden goed inwrijven..
de Diatomeeënaarde komt eerst toe en ga ik eerst alles mee behandelen. Sommigen lossen het op in water om zo makkelijk aan te brengen, anderzijds lees ik dat het dan ook maar actief is als het terug opgedroogd is.
Zal proberen met een kwast.

Byemite bijsluiter zegt dat je de eieren de volgende dag moet weggooien. Het is dus zeker spul dat je niet elke dag wil gaan gebruiken.

De Finecto+ hokspray heeft die info niet op de verpakking maar is toch ook omzichtig mee om te springen.
Ik denk niet dat ik echt al een groot probleem heb maar wil er wel tijdig bij zijn en die krengen lijken moeilijk uit te roeien.
Pearlsofpassion
5
M/V: V

Bericht door Pearlsofpassion »

Als je ze zo al ziet lopen, is het toch ook geen moment om nog te wachten met behandelen.

@Jantien, ik verzin helemaal niets.
Over Beymite heb ik het niet eens gehad. Ik zeg nergens dat je diatomeeënaarde beter droog aanbrengt, ik zeg enkel dat ik het zo doe. Eens aangebracht stuift dat ook niet meer. Aanbrengen doe je uiteraard niet met de kippen erin.
Als je iets nog nooit gedaan hebt moet je ook geen assumpties doen dat het minder goed zou zijn.
nickdd
3

Bericht door nickdd »

Vandaag dus weer een onaangename verrassing. Deze nacht is de netwerkverbinding met mijn hok (voor de camera's etc) weggevallen. Daar hing een nieuwe switch.
Toen ik het nakeek leek achter/in de switch het dus vol met bloedluizen te zitten. Die zullen dus in de elektronica zitten waardoor hij niets meer doet :-(

Switch hangt ergens bovenaan in het hok tegen de wand. Dikke miserie.

Ik lees dat die bloedluizen niet kunnen springen, maar als ik het hok inga zitten er toch snel een aantal op mij. bah.
Door mijn werk heb ik nog geen tijd gehad om met het verdelgen te starten, maar dat gaat dus morgen wel gebeuren.
Wapens in het arsenaal:
- gasbrander (en opletten dat ik mijn houten hok niet opfik)
- 10 kg diatomeeënaarde (https://www.bol.com/be/nl/p/terre-de-di ... 144277152/)
- Finecto+ hokspray
- nieuwe legstokken, zonder jutetouw
- vers hennepstrooisel
+ mijn vader (gepensioneerd dierenarts) gaat morgen bij een collega om Byemite (of een altenatief). Het zijn flessen van 250ml en je hebt 10 ml per 25 liter water nodig. Gelukkig verdelen ze het daar zelf en krijg ik dus een dosis mee.

Zal er wel mijn werk mee hebben eer alles mooi leeggemaakt en behandeld is.

Nog aan praktische vraag voor de diatomeeënaarde: op de verpakking staat 20 gram per liter water en verstuiven (lijkt me dus niet zo veel) of gewoon droog aanbrengen.
Wat werkt volgens jullie best?
Heb zo'n plantenspuit/verstuiver en hoop dat het daar mee werkt om aan te brengen.

Dus qua volgorde aanpak denk ik na het volledig leegmaken om:

1) overal eens met de hoge temperatuur langs te gaan met de vlam van de gasbrander
2) sprayen van diatomeeënaarde oplossing
3) sprayen met byemite
4) als het droog is nog eens droge diatomeeënaarde aanbrengen met een kwast.

5) een paar dagen later dan de Finecto+ hokspray (en niet onmiddellijk op die byemite zodat die eerst zijn ding kan doen).

Mijn vader denkt dat het wel eens zou kunnen dat de bloedluis meegekomen is met een van de kippen toen ik ze gehaald heb.

Ik bestel ook nog drinkwateradditieven om hun bloed minder aantrekkelijk te maken.

Op hoop van zege ....
nickdd
3

Bericht door nickdd »

oh ja, kan iemand bepaalde merken van voedingssupplementen/wateradditieven voorstellen tegen luizen/mijten etc?

thx!
Nick
Pearlsofpassion
5

Bericht door Pearlsofpassion »

Bloedluizen komen gewoon van duiven of mussen uit je buurt.
Als je er niets preventief tegen doet heb je binnen het jaar een plaag. Ook in een nieuw hok en zonder nieuwe kippen.
Gewoon preventief werken in het vervolg en niet wachten tot je een probleem hebt.

Van koudijs zouden er spoton pipetten of druppels bestaan.
tuff cookie
15
Land: nederland

Bericht door tuff cookie »

Ja, van Koudijs kun je druppels kopen "worm en luis". Druppels in de nek, werkt ongeveer een maand.
Ik zou niet byemite en diatomeeën aarde tegelijkertijd gebruiken. Nadat je de plaag bestreden hebt kun je diatomeeënaarde het gehele jaar in het hok houden, dan raak je de bloedluizen kwijt. De bloedluiseitjes kunnen wel 9 maanden overleven, dus zodra die uitkomen en in aanraking komen met de diatom dan is het snel afgelopen met de bloedluis.
K1P
2
Land: Nederland

Bericht door K1P »

Diatomeeënaarde smeer ik altijd nat uit. Ik maak een kommetje met poeder en dan net zoveel water er bij dat het zo dik is als yoghurt. Dan met een kwast alle kieren dichtsmeren. Het is wel even werk maar het werkt goed.
Dit zou ik eigenlijk pas als laatste doen na de Finecto behandeling. Ik heb vorig jaar een uitbraak kunnen voorkomen met Dasty. Werkte ook goed. Daarna de D-aarde uitgesmeerd. Tot op heden geen luis meer gezien.
nickdd
3

Bericht door nickdd »

Vandaag wel 5u in de weer geweest met het uikuisen en behandelen van het hok.
Uiteindelijk geen byemite gehad maar nog een vervallen product voor behandelen van mijten bij honden en katten (tja vaders ...).

Heb dus eerst alles leeggehaald en me dan uitgeleefd met de gasbrander door langs alle planken en kieren te gaan.
Daarna heb ik een oplossing van diatomeëenpoeder in water heel rijkelijk en veelvuldig overal in het hok aangebracht.
Na het opdrogen zag het er uit alsof er overal saharastof op hing. Dan heb ik het product van m'n vader gesproeid en dan nog eens met finecto+ hokspray.

De bodem van het hok heb ik trouwens eerst met de hogedruk gedaan.

Nadat alles weer droog was ben ik dan aan de slag gegaan met droge diatomeeënaarde. Dat ging eigenlijk vlot met een kleine kwast en dus heb ik alle naden rijkelijk ingesmeerd.
Het poeder hangt niet echt in de lucht maar natuurlijk zijn veel van m'n wanden nu stoffig. Ik hoop niet dat het schadelijk is voor de kipjes, maar 't is niet dat ze daar eten of dergelijke.

De zitstokken met jute zijn er nu ook uit. Heb ze wel met de hogedruk en gasbrander behandeld maar daar zitten toch nog beestjes (zoals jullie voorspeld hadden).
Nu dus 2 nieuwe balken (44x94 mm), maar onze grote Brahma haan heeft er duidelijk meer moeite mee en heeft minder grip :-)

Ze keken allemaal maar vreemd bij het binnengaan vandaag, bleven ook langer in de deuropening staan.

Nu dus regelmatig controleren en diatomeeënaarde strooien.

Groeten,
Nick
frankip
15
Land: nl

Bericht door frankip »

Doe voorlopig ook geen spul op de bodem , hooguit wat kranten die makkelijk te verversen zijn.
nickdd
3

Bericht door nickdd »

frankip schreef:Doe voorlopig ook geen spul op de bodem , hooguit wat kranten die makkelijk te verversen zijn.
oei heb wel vers laagje hennepstrooisel gelegd maar wel dus minimaal omdat ik ervan uit ging dat ik binnen een week ofzo toch nog eens ging moeten verversen.

Dit weekend doe ik nog eens een grondige inspectie maar op de plekken waar ik ze vorige keer zag, zie ik voorlopig toch nog niets.
De eitjes (wel eentje per dag maar momenteel) gooi ik nu ook paar dagen weg na de behandeling van het hok.

We leren bij :-)
Plaats reactie