Het forum heeft een flinke update gehad en is overgezet naar een snellere server.
We hebben ons best gedaan om alles soepel te laten verlopen maar als je toch nog puntjes tegenkomt laat het ons weten.

Kippen gaan op dak i.p.v. in het hok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Plaats reactie
alvh
Land: Belgie
M/V: M

Kippen gaan op dak i.p.v. in het hok

Bericht door alvh »

Dag allen,

Nieuw forumlid hier, en ook kersvers kippenhouder. Vorige week haalde ik m'n eerste kippen ooit, 3 Ukkelse baardkrielen van zo'n 16 weken oud. De kippen waren al handtam en zijn duidelijk goed gewoon aan mensen; laten zich vlot oppakken etc...

Hun nieuwe woonst bestaat uit een volledig met gaas overspannen buitenen met daarin een nachthok op poten met een soort 'laddertje'.

Liefst zou ik hebben dat de kippen 's avonds op stok gaan in het nachthok, maar dat lijken ze niet echt te willen. Ze gaan in de plaats daarvan zo'n halfuurtje voor zonsondergang met z'n drieën op het dak van het hok zitten. De voorbije dagen heb ik ze dan maar zelf opgepakt en in het hok op stok gezet.

's Morgens als ik het nachthok open doe, lijkt het ook alsof de kippen niet echt van de stok af willen komen. Het duurt altijd een hele tijd voor er ééntje aan de uitgang komt kijken, en dan duurt het nog een hele tijd voor ze wat onzeker en stuntelig naar beneden komen gefladderd. Het lijkt erop dat ze het laddertje niet goed begrijpen.

Vanmorgen zijn ze alle drie dus in de ren geraakt, maar toen ik daarstraks rond 18u ging kijken zaten 2 van de 3 kippen (wederom) op het dak, en eentje nog op de grond. Toen ze mij zagen begonnen ze meteen aanstalten te maken om naar beneden te komen, maar ze leken niet echt te durven. Ik heb ze dan met wat snacks proberen te lokken, waarna er eentje op mijn hand kwam zitten en zich zo naar beneden liet brengen. Eens beneden stortten de twee dakzitters zich meteen op hun korrels, alsof ze de hele dag niet hadden gegeten (wat zo maar eens waar zou kunnen zijn?).

Heeft iemand een idee wat best te doen in dit scenario? Moeten de kippen gewoon nog wat wennen aan hun nieuwe omgeving? Durven ze niet meer van het dak komen eens ze erop zitten? Begrijpen ze het laddertje aan hun hok niet?
Doe ik er goed aan om de kippen handmatig in het hok / op stok te zetten?

Sorry voor de wall of text en de vele vragen en alvast bedankt!
Afbeelding
Afbeelding
tuff cookie
15
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen gaan op dak i.p.v. in het hok

Bericht door tuff cookie »

Welkom op dit forum :-D
De kipjes moeten nog wennen aan hun nieuwe woonplek.
Het laddertje is denk ik een beetje te moeilijk voor ze en een beetje stijl. Je zou een loopplankje tegen het hok kunnen bevestigen met wat dwarslatjes erop niet al te ver uit elkaar en een stukje langer maken zodat het minder stijl wordt dan zijn er geen open stukken als ze naar boven lopen. Je zal ze evengoed nog wel moeten helpen in het begin tot ze het zelf doen. Eventueel met meelwormpjes het plankje op lokken zodat ze zelf naar binnen lopen waardoor ze er vertrouwd mee raken.
Om het proces te versnellen kun je voorlopig iets op het dakje leggen dan kunnen ze niet op het dakje springen. Of een stukje gaas om het dakje heen.
In de ochtend kun je ze gewoon op hun eigen timing naar buiten laten komen dat wordt vanzelf sneller naarmate ze zich meer thuis voelen, zeker als je het laddertje vervangt door een loopplankje.
Wat ook helpt is een klein lampje in het nachthok hangen dat de kipjes van buitenaf door het poortje kunnen zien. Als dat aangaat tegen dat ze op stok willen dan helpt het licht om het hok in te gaan. Daarna kan het licht weer uit. Als ze dat eenmaal gewend zijn gaan ze ook zonder lampje op stok.
alvh

Bericht door alvh »

Bedankt voor je reactie!

Het loopplankje helpt hen alvast erg goed om in en uit het hok te gaan . Afbeelding

Een toepasselijk nachtlampje erbij, en hopelijk lukt het vanavond ook beter! Afbeelding
tuff cookie
15

Dat ziet er erg leuk uit :duimop: Ik ben benieuwd hoe het vanavond gaat :-D
alvh

Bericht door alvh »

Eerst gingen ze nog steeds op het dak, maar nu ik daar een gaasje voorgespannen heb gingen ze daarstraks alle drie spontaan het hok in! Twee van de drie gingen ook uit eigen beweging op stok, de derde heb ik er zelf nog op gezet.

Het gaat dus de goede kant uit! Bedankt voor de tips!
tuff cookie
15

:duimop: :-D
Plaats reactie