Trichomonas of toch iets anders?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
[L]
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2020 21:22
Land: Nederland
M/V: V

Re: Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor [L] » 07 jul 2021 21:37

Hallo,

Ik heb ook een soortgelijk geval bij één van onze kippen.
Ben benieuwd of iemand aan de hand van deze foto (https://postimg.cc/NL3Fw1cC) zijn of haar visie kan geven hierover.
Ik vermoed dat het in een vergevorderd stadium is. Het kipje eet namelijk geen voer meer en verslikt zich ook af en toe. Ik heb een hele tijd geleden al gemerkt dat ze uit d'r bek stonk en zwaarder ademde, dus misschien dat het toen al begon. Ik neem aan dat als het de pokken zouden zijn (waar ze voor de rest geen uiterlijke kenmerken van vertoont) dat de rest ook al besmet zou moeten zijn.. Ze komt zelf nog wel op de stok.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11796
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor jantien » 08 jul 2021 11:23

Ja, je ziet duidelijk het kaasachtige zitten in de keel van het kipje.
Ze eet niet meer, kan ook amper tot niet en zal als je niet ingrijpt verhongeren tot de dood.
Dus of kijken of je DA er nog iets aan kan doen (vaak weinig) of er nu een einde aan maken.

[L]
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2020 21:22
Land: Nederland
M/V: V

Re: Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor [L] » 08 jul 2021 14:08

jantien schreef:Ja, je ziet duidelijk het kaasachtige zitten in de keel van het kipje.
Ze eet niet meer, kan ook amper tot niet en zal als je niet ingrijpt verhongeren tot de dood.
Dus of kijken of je DA er nog iets aan kan doen (vaak weinig) of er nu een einde aan maken.


Ja dat laatste is ook gedaan. Het zat schijnbaar al helemaal in de slokdarm, misschien toch een kankergezwel. Het was geen doen voor het kipje om zo nog verder door te gaan, dus ze is uit haar lijden verlost..

john plankton
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 feb 2021 22:43
Land: Belgie
M/V: M

Re: Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor john plankton » 09 jul 2021 14:41

Jammer van je kipje. Ik ben de topicstarter van deze draad, jammer genoeg lees ik je bericht nu pas. De haan waarvoor ik deze topic ben gestart, is inmiddels jammer genoeg overleden, de andere is nog in leven, echter niet genezen maar stabiel. De haan die is gestorven heb ik in de pluimveekliniek binnen gedaan om een autopsie op te laten uitvoeren, maar een geheel sluiten resultaat is er niet uitgekomen. Wellicht virale infecties, maar er werd ruimte gelaten voor andere oorzaken. Hoe dan ook was het niet te behandelen en moet je rekenen op de vechtlust van de kip, was de boodschap. Je kan hem alleen maar helpen door met regelaat de gele massa weg te schrapen, en hopen dat hij zich niet naar benden uitbreidt.

Wie interesse heeft in het autopsieverslag ter info stuurt me maar een PB, dan stuur ik het door.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11796
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor jantien » 09 jul 2021 15:29

john plankton schreef:Wie interesse heeft in het autopsieverslag ter info stuurt me maar een PB, dan stuur ik het door.


Ik stuur je een PB.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11796
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor jantien » 09 jul 2021 15:43

[L] schreef:
jantien schreef:Ja, je ziet duidelijk het kaasachtige zitten in de keel van het kipje.
Ze eet niet meer, kan ook amper tot niet en zal als je niet ingrijpt verhongeren tot de dood.
Dus of kijken of je DA er nog iets aan kan doen (vaak weinig) of er nu een einde aan maken.


Ja dat laatste is ook gedaan. Het zat schijnbaar al helemaal in de slokdarm, misschien toch een kankergezwel. Het was geen doen voor het kipje om zo nog verder door te gaan, dus ze is uit haar lijden verlost..


Helaas maar goed gehandeld :roos:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten