Zure krop?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Ilo
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Zure krop?

Berichtdoor Ilo » 06 apr 2024 08:23

Hey allemaal,

Een van onze kippen heeft volgens mij een zure krop, maar ik ben niet helemaal zeker.

Enkele dagen geleden merkte ik dat haar krop dik stond. Gisteren eens in de ochtend gevoeld en ja hoor. Nog heel dik. Precies een opgeblazen ballon.

Meteen apart gezet en beginnen masseren. Doorheen de dag is het ballongevoel verdwenen en leek het nog op ze harde krop. We zijn blijven masseren.

Vanochtend gaan we kijken en is de krop weer opgeblazen. Het lijkt echt alsof er zich snachts lucht is beginnen zetten. Ik voel bijna geen graantjes meer, maar dus wel die lucht. Is dat typisch voor een zure krop? Ze stinkt namelijk niet uit haar bek.

Ze zit nu in een afgesloten ren (oud hondenhok) zonder eten, wel met drinken. Verder is ze heel levendig, ze heeft duidelijk honger en wil terug vrij rondlopen. Haar stoelgang is wel nog heel waterig. Tot nu toe was die steeds hard wanneer een kip bij ons kropproblemen heeft.

De oorzaak denk ik gevonden te hebben: ze hebben op de composthoop gezeten. Die is normaal afgesloten, maar door de wind is er toch een opening ontstaan...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5627
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Zure krop?

Berichtdoor tuff cookie » 06 apr 2024 18:41

Toch goed opletten of de harde krop weer normaal wordt. Wanneer het te lang duurt dan kan het hele verteringsstelsel tot stilstand komen.

Ilo
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Re: Zure krop?

Berichtdoor Ilo » 07 apr 2024 08:38

Ondertussen al dag 3 begonnen. Gisteren naar de dierenarts geweest. Die maakte zich nog geen zorgen. Hij zegt: blijven vasten. Als het dinsdag niet weg is, gaat hij snijden.
Voor de rest niet meegekregen van medicatie (hulpmiddel voor krop lediging en/of schimmel wegwerken). Ik trek dit toch wel wat in twijfel. Onze meid heeft ondertussen al 2dagen niets gegeten. Twee dagen ervoor had ze die krop ook al, maar toen viel het me nog niet op, dus eigenlijk al 4 dagen zonder echt eten.
Ze doet wel nog heel af en toe een kakje, plat. Dus dan zal er nog wel iets door gaan?
Ik vind het echt vreselijk om haar zo op te sluiten...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5627
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Zure krop?

Berichtdoor tuff cookie » 07 apr 2024 09:06

Een volwassen kip kan makkelijk tot dinsdag vasten, zolang ze maar wel drinkwater heeft. Het is toch het beste want ze kan het voedsel toch niet opnemen dat ze zou eten en gaat het alleen nog langer duren.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5627
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Zure krop?

Berichtdoor tuff cookie » 07 apr 2024 09:08

Erg goed dat je er mee naar de dierenarts bent gegaan :duimop:

Ilo
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Re: Zure krop?

Berichtdoor Ilo » 08 apr 2024 08:21

Na 3 dagen vasten is er nog geen verandering in de toestand van de krop. Dat wordt dus sowieso opensnijden...
Dit is echt super teleurstellend. Hopelijk geneest dat snel.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5627
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Zure krop?

Berichtdoor tuff cookie » 08 apr 2024 11:27

Ja dat geneest snel. Is relatief een kleine ingreep.

Ilo
Berichten: 102
Lid geworden op: 17 aug 2020 15:57
Land: 154565
M/V: V

Re: Zure krop?

Berichtdoor Ilo » 10 apr 2024 15:04

Sorry voor alle vragen...
Gisteren om 18u hebben ze de krop opengesneden. Grote bol mos kwam eruit.
Vandaag mocht ze voor het eerst eten, kleine porties. De dierenarts zei: enkel graan en grit geven. Maar nu hoor ik van sommige mensen dat dat juist niet mag. Ze kreeg al 2 kleine porties vandaag...

Ze zit ook heel de tijd bol, is heel stil, kakelt niet meer. Ik had wel verwacht dat ze wat suf ging zijn, maar is het ook 'normaal' dat ze in deze mate suf is? Eetlust is er wel. Nog geen kakje gevonden.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5627
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Zure krop?

Berichtdoor tuff cookie » 10 apr 2024 15:12

Ja, enkel graan en grit is prima ! Goeie diernarts :duimop: Anders kan ze een kleefbal in haar krop krijgen als je meel zou geven want het spijsverteringstelsel moet eerst nog op gang komen. Inderdaad kleine beetjes !
Ik kan me voorstellen dat ze niet lekker is van de operatie.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11796
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Zure krop?

Berichtdoor jantien » 11 apr 2024 15:04

Graan is inderdaad hetgeen wat ze nu mag hebben :duimop:
Geef haar eens wat ors te drinken, is even een oppeppertje wat ze nu misschien net even nodig heeft.
Zelf maken is niet moeilijk, 250 ml warm water met daarin 1 tl suiker en halve tl zout oplossen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten