Nieuw met natuurbroed

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Nieuw met natuurbroed

Berichtdoor Guinevere » 24 mei 2014 10:31

Mijn kip heeft sinds woensdag (zichtbaar) twee kuikentjes op de wereld gezet. Omdat dit de eerste keer is dat ik dit meemaak, heb ik een aantal vragen. De kloek loopt nu sinds een paar dagen zo nu en dan onder luid gekloek en gepiep van de kuikentjes door de ren, schopt wat rond om wat eten te vinden, maar eet ook mee met het kuikenmeel. Als de kloek wat gedroogde meelwormpjes vindt, of maïs of gedroogd graan, dan roept ze duidelijk de kuikentjes bij zich om dit eten met ze te delen. Is dat wel goed voor de kleintjes? Zo niet, dan zou de kloek het niet met ze delen, toch? Moederkloek is nu al ruim een week niet uit de ren geweest (wat ze normaal gesproken altijd doet en dan neemt ze een heerlijk zandbad, zoekt insectjes en eet gras), en ik vroeg mij af wanneer ze er met de kuikentjes 'echt' op uit gaat. Ik voerde kip zojuist wat andijvie, en ze wist niet hoe snel ze dit groen naar binnen moest werken. Alleen bleven de kuikentjes, ondanks haar luide gekloek, wat achter in de ren en is ze maar weer terug gegaan, terwijl ze naar mijn idee wel graag wat meer andijvie had willen eten... Mammakip eet ook geen ander voer meer, zoals normaal legkorrel, maar stort zich enkel op wat losliggend graan en kuikenmeel.

Concreet mijn vragen: kan het kwaad dat de kloek de kuikens maïs, graan en meelwormpjes voert? Zo ja, dan haal ik alle etensrestjes weg. En wanneer kan ik verwachten dat mamma met het grut de ren uit gaat?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Nieuw met natuurbroed

Berichtdoor Lieve » 24 mei 2014 13:32

De kuikens moeten vooral kuikenvoer eten, dus de eerste week best geen ander voer neerzetten.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Nieuw met natuurbroed

Berichtdoor Swoentje » 24 mei 2014 16:31

Bij mij scharrelen de kuikens met moeder mee de hele tuin door. Ze schooien bij de varkens. Die knoeien nogal, en daar eten ze vlot van mee, als ik graan strooi voor de grote kippen, eten de kuikens daar ook van mee, en als ik de grote kippen voer geef (Garvo) dan zijn ze er ook als de kippen bij. Moeder is nl gek op dit voer.Ik verdeel weleens een oude boterham tussen de kippen en dan loopt er ook wel een kuiken met een stukje brood. Ze eten naar mijn idee ook ruim voldoende kuikenvoer en worden probleemloos volwassen. Waarom zou een kuiken dus alleen kuikenmeel mogen eten? Alleen maar fijn als ze al van alles kennen.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Nieuw met natuurbroed

Berichtdoor Lieve » 24 mei 2014 18:49

Tuurlijk mogen ze mee scharrelen, maat zet er geen bak legkorrel bij.

Guinevere
Berichten: 90
Lid geworden op: 13 jul 2013 12:40
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Den Haag

Re: Nieuw met natuurbroed

Berichtdoor Guinevere » 25 mei 2014 10:30

Bedankt voor de reacties!


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten