Eerste poging met broedmachine

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Eerste poging met broedmachine

Berichtdoor Gilbert1984 » 05 jan 2017 01:46

Hallo

Ik kon van een kennis een zelfgemaakte broedmachine lenen, dus heb ik die kans maar gepakt om eens te kijken of ik het leuk vind.

De broedmachine staat in de schuur en heb er op de 26e 20 broedeieren ingelegd die ik bij iemand gekocht heb. Die is ook bereidt om eventuele kuikens terug te kopen dus zit ik daar ook niet mee. Het gaat om eieren van verschillende krielrassen. Als dit experiment goed gaat wil ik de volgende ronde van mijn eigen Brahma's eieren uit laten broeden.

Afbeelding

Bij deze nog een foto van het hok wat ik gemaakt heb om ze op te laten groeien, met er bovenop de broedmachine.

Het tussenschot in het hok kan eventueel weggehaald worden als ze wat groter zijn zodat ze meer ruimte hebben.

Zit momenteel nog op zee en kom volgende week donderdag weer naar huis, ben ik precies op tijd om de eieren in de uitkomstlade te leggen.

Iemand nog tips?

jev
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 dec 2014 19:27
Land: belgie
M/V: M

Re: Eerste poging met broedmachine

Berichtdoor jev » 05 jan 2017 13:41

Ja, een fout die door zeer veel beginnende fokkers als ook mezelf wordt/werd gemaakt.
De kast DICHT laten als er eieren zijn aan het uitkomen.
Als je hem wel open doet dan komt er droge lucht in de machine die de vliesjes van het ei doen uitdrogen waardoor ze niet kunnen uitkomen.

Veel succes

Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eerste poging met broedmachine

Berichtdoor Gilbert1984 » 05 jan 2017 13:53

Bedankt voor de tip daar ga ik zeker wat mee doen.

Groeten Gilbert

danielb
Berichten: 7164
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eerste poging met broedmachine

Berichtdoor danielb » 06 jan 2017 07:29

het is niet de droge lucht dat binnenkomt als je de broedmachine opent,maar de vochtige lucht ontsnapt uit de broedmachine.
zo bekijk ik het ;)
als er nog kuikens aan het uitpikken zijn en je hebt om de 1 of andere reden toch de broedmachine geopend (moet wel een goede reden zijn he ;) ) dan kan je voordat je ze dicht doet de eieren die er nog inliggen nog effe besproeien met lauw water.

Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eerste poging met broedmachine

Berichtdoor Gilbert1984 » 06 jan 2017 08:34

Ook jij bedankt voor de tip, ga zoiezo proberen om het te voorkomen.

Groeten Gilbert

pokkie
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 apr 2013 18:02
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eerste poging met broedmachine

Berichtdoor pokkie » 08 jan 2017 19:01

En wat mij ook fout lijkt is dat je bijna het gehele broedproces niet aanwezig bent.
Geen controle op de zaak, zo doe je geen ervaring op met deze machine.

Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eerste poging met broedmachine

Berichtdoor Gilbert1984 » 08 jan 2017 19:35

Hallo

Daar heb ik gelukkig een vrouw voor die mij dagelijks op de hoogte houd, dus dat komt wel goed. Daar komt bij dat de machine volautomatisch is en nadat ik hem ingesteld had nagenoeg geen omkijken meer vereist.

Ik hoef in principe ook niet echt ervaring met deze machine op te doen aangezien hij van een kennis is en die later gewoon terug wil. Voor mij gaat het puur om te kijken of ik het leuk vind en of het te combineren is met mijn baan.

In principe voorzie ik wat mijn baan betreft niet zoveel problemen, de twee weken die ik weg ben laat ik bewust in het broedproces vallen omdat ik er liever bij ben als de eieren uitkomen en voor de kuikens kan zorgen.

In principe kan ik zelf niet veel meer doen dan mijn vrouw nu ook doet, af en toe op de thermometer en de hygrometer kijken.

Misschien zal het in de toekomst als ik zou besluiten om er mee verder te gaan, inderdaad wel eens voorkomen dat er door mijn afwezigheid misschien wat mindere resultaten behaald worden maar dat zou voor mij geen reden zijn om er mee te stoppen zolang er maar een paar kuikens uitkomen.

Ik doe dit werk nu al 16 jaar, en ik heb door ervaring geleerd dat wanneer mensen zeggen dat sommige dingen niet mogelijk zijn omdat je langere tijd van huis bent, er meestal wel een manier is om het wel voor elkaar te krijgen. Soms moet je dan wel genoegen nemen met iets mindere resultaten, ikzelf kan daar prima mee leven. Als ik dat niet zou doen zou ik namelijk bijna helemaal geen hobby's kunnen hebben.

Groeten Gilbert

pokkie
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 apr 2013 18:02
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eerste poging met broedmachine

Berichtdoor pokkie » 09 jan 2017 13:57

Succes, we horen wel hoeveel eruit zijn gekomen.

Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eerste poging met broedmachine

Berichtdoor Gilbert1984 » 09 jan 2017 15:58

Bedankt zodra er nieuws plaats ik een berichtje.

Groeten Gilbert

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5603
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Eerste poging met broedmachine

Berichtdoor tuff cookie » 09 jan 2017 19:29

Toch oppassen met eventueel nat sproeien van de eieren. Daardoor kunnen de poreuze eierschalen afsluiten van de zuurstof doordat er tijdelijk een filmpje water op ligt. De kuikens kunnen dan stikken door zuurstof te kort.
Sproeien in de kast kan wel maar niet gericht op de eieren.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 37 gasten