Eerste kuiken uit het Ei, enkele vragen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Broedendehen
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 apr 2019 12:11
Land: Belgie
M/V: M

Eerste kuiken uit het Ei, enkele vragen

Berichtdoor Broedendehen » 14 jul 2019 21:07

Dag Kippenforum

Op 24juni om 22u legde ik 5 eitjes onder mijn broedse hen. Als 24 juni dag 0 is, dan is het vandaag dag 20.
Vandaag hoorden we al gepiep en als ik later op de dag nog eens kwam kijken zag ik al een eerste kuiken rondspringen van onder de vleugel van de hen. Al zeer actief aan het rondkruipen, en het kuikentje zag er zelfs niet vochtig uit. Ik laat de hen zitten en wacht nu gewoon af hoeveel kuikens er zullen verschijnen.

Ik heb nog enkele vragen over de verzorging van de kuikens.

1. Voeding

Momenteel voeder ik mijn 2 zijdehoenderhennen met een grote zak Bio Legmeel. Ik was van plan om op dag 21 (15juli, morgenochtend dus) om kuikenmeel te gaan. Ik lees hier echter dat sommigen hun graanmengeling fijnmixen en dat voederen. Is dat een goede oplossing?
(De samenstelling van het legmeel dat ik nu geef is: maïs 40%, sojaschilfers 28.2%, tarwe 25.3%, calciumcarbonaat 3.8%, soja olie 2%, zout 0.2%)
(Analyse van de samenstelling: proteïne 19%; ruw vet 5.4%; ruwe as 7.1%, ruwe celstof 2.9%, kalcium 1.6%, fosfor 0.4%; en nog vele anderen...)

Is het gevaarlijk voor de kuikens om ook grotere granen ter beschikking te stellen voor de hen, kunnen ze hierin stikken? Ik las elders dat het goed is om de hen ook op het kuikenmeel te zetten, is dit de reden?

2. Huisvesting

De 2 kippen hebben een groot hok. 160cm x80cm (waarvan twee legnesten van elk 50x40; het zijn zijdehoenders, dus ze slapen er in.)
De broedende hen heb ik apart gezet in een kleiner broedhok. Het broedhok is 70cmx40 cm. Aangezien er een opening inzit om erin te raken is het meest beschutte gedeelte ongeveer 40x40 cm, ideaal zover voor de broedende hen. Hier hoort een afgesloten stuk ren bij van ca 6à8 m2.
Voor de eerste dagen met de kuikens lijkt me dit wel voldoende. Morgen zal ik voor het broedhok het afdak uitbreiden, waardoor ze voor het hok een afdak hebben van 100cmx60cm.

Kuikens worden echter snel groot. Bouw ik in de volgende dagen best een groter kot voor de hen met kuikens? Of kan ik de hen met kuikens reeds vroeg introduceren aan de andere kip? Het grote hok staat echter van de grond, dus dan zal ik het looprekje moeten afbakenen zodat de kuikens er niet af vallen en er op raken. Ik raak er niet goed aan uit of ik als een soort tussenoplossing nu een derde hok moet bouwen of niet..

Het eerste kuikentje zag er allesinds zeer actief uit! Indien ze op wandel gaan zal ik hier een foto invoegen :-D

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5627
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Eerste kuiken uit het Ei, enkele vragen

Berichtdoor tuff cookie » 14 jul 2019 21:39

In graan mengeling zit niet voldoende voeding voor kuikens. Toch opfokmeel voor jonge kuikens halen. De kloeken mogen hiervan ook eten zodat ze weer wat op krachten komen van 3 weken broeden.

Broedendehen
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 apr 2019 12:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eerste kuiken uit het Ei, enkele vragen

Berichtdoor Broedendehen » 15 jul 2019 12:11

Bedankt voor het antwoord.

Ik ben deze ochtend achter kuikenmeel geweest, en heb net het afdak erbij gebouwd.
Daarnet heb ik een tweede kuiken gezien dat vanonder de hen piepte. De mamahen blijft verder broeden.
Ik heb een klein potje eten bij de mama gezet zodat ze toch iets kon eten, ze is al meer dan een dag niet van haar nest geweest. De rest van het eten, en het drinken staat net buiten de ingang, maar de kuikentjes hebben nog niets gegeten of gedronken. Ze zal er wel mee op wandel gaan als ze honger krijgen zeker?

Broedendehen
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 apr 2019 12:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eerste kuiken uit het Ei, enkele vragen

Berichtdoor Broedendehen » 15 jul 2019 12:55

Ik ben dit forum vol aan het steken met vragen, maar ik heb er toch nog eentje :-)
Heel de broedperiode heeft ze het nest mooi gehouden. Ik was net even gaan kijken bij de kip, en ik hoor een explosieve ontlasting. Nu stinkt het er behoorlijk bij haar nest.
Enerzijds wil ik graag haar nest wat kuisen, zodat de hen en haar kuikentjes in een proper nest kunnen zitten. Ze zit echter nog steeds te broeden, en misschien stoor ik haar beter niet. Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5627
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Eerste kuiken uit het Ei, enkele vragen

Berichtdoor tuff cookie » 15 jul 2019 12:59

Tja, misschien proberen je hand eronder te steken en de poep er vandaan pakken. Je zelf daar bij een beetje klein maken is denk ik minder bedreigend voor haar. Ze zal toch blijven zitten dat zegt haar instinkt.
De kuikens kunnen 48 uur zonder eten of drinken.

Broedendehen
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 apr 2019 12:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eerste kuiken uit het Ei, enkele vragen

Berichtdoor Broedendehen » 15 jul 2019 13:05

Merci voor het antwoord. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik een slecht ei heb horen openklakken. Ik zal voorzichtig proberen het nest wat schoon te maken.

Broedendehen
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 apr 2019 12:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eerste kuiken uit het Ei, enkele vragen

Berichtdoor Broedendehen » 15 jul 2019 13:25

Het dak eraf, wat opgekuist, en ze broedt verder. Gelukkig geen gesprongen ei!
Ze zag dat precies wel niet zitten, dus voor de rest zal ik haar maar met rust laten.
Nog steeds twee kuikens, hopelijk komen er nog enkele bij! (dag 21 vandaag)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5627
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Eerste kuiken uit het Ei, enkele vragen

Berichtdoor tuff cookie » 15 jul 2019 13:42

Eventueel wat schoon stro op de vieze plek schuiven.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5627
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Eerste kuiken uit het Ei, enkele vragen

Berichtdoor tuff cookie » 15 jul 2019 13:45

Ja, afwachten wat er verder komt.

Broedendehen
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 apr 2019 12:11
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eerste kuiken uit het Ei, enkele vragen

Berichtdoor Broedendehen » 15 jul 2019 14:33

Intussen al drie kuikens!


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten