Schouwen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
MilMol
Berichten: 148
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Schouwen

Berichtdoor MilMol » 30 apr 2024 10:27

Nogmaals: NIETS doen in deze laatste fase van de broed.
De hen regelt ALLES zelf, dus ook het vochtigheidsgehalte.

Als ze dat niet kon zou er nergens ter wereld ooit een kuiken uit een ei gekropen zijn dat door een kip is uitgebroed, of wel? En het is ook rijkelijk laat om je daar nu zorgen om te gaan maken.

Ik begin me werkelijk af te vragen hoe oud je eigenlijk bent. Alles komt ontzettend impulsief en ondoordacht op mij over. Eerst doen en dan denken is niet de goede volgorde, zeker niet als er levende wezens bij betrokken zijn.

Vandaag is dag 23 als ik goed meegeteld heb. Ik zou zeggen: als er donderdag 2 mei nog geen kuikens zijn dan kip even van de eieren halen, goed je oor te luisteren leggen en als je geen gepiep hoort alle eieren weghalen en haar broeds-af maken.

En haar voorlopig ook niet opnieuw laten broeden. Ze moet eerst weer op krachten komen.

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 272
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schouwen

Berichtdoor Kippenboerke4 » 30 apr 2024 11:12

Maakt ze de eieren ook vochtig als dit de eerste keer is voor haar?
En ik was ook van plan om de hen van de eieren te halen op donderdag en te luisteren naar leven.
En ik weet dat je een hen beter 1 keer per jaar laat broeden en niet meerdere keren omdat ze anders dood broed en dat is niet mijn bedoeling.

MilMol
Berichten: 148
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Schouwen

Berichtdoor MilMol » 30 apr 2024 15:04

Ze gaat toch ook vanzelf broeden, terwijl het de eerste keer is voor haar? Ze legt ook vanzelf haar eerste ei terwijl niemand haar vertelt hoe dat moet. En vaak doet ze dat ook nog in het legnest, terwijl niemand haar heeft verteld dat dat moet. Ze maakt ze niet actief vochtig: ze spuugt er niet op of zo. De buikveren verdwijnen en de kale huid eronder heeft precies de goede temperatuur en vochtigheidsgraad.

Pearlsofpassion
Berichten: 4420
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Schouwen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 01 mei 2024 01:10

Eieren moeten nooit vochtig zijn en de hen regelt alles helemaal zelf.

danielb
Berichten: 7177
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schouwen

Berichtdoor danielb » 01 mei 2024 05:10

als een hen zo natuurlijk mogelijk kan broeden,dan verloopt het meestal beter dan in een zeer goede broedmachine.
maar met zo natuurlijk mogelijk,dan bedoel ik dat een hen bijvoorbeeld onder een struik kan broeden en een mooi nestje heeft gemaakt,dat aan de kanten wat verhoogd is.
dat word dan niet te nat bij veel regen en geeft toch nog een goede vochtigheidsgraad via de ondergrond.

bij natuurbroed kan het ook heel goed mis gaan,maar met natuurbroed bedoel ik dus,dat een hen de eieren zelf uitbroed,maar dat kan ook op een verkeerde plaats zijn,zoals te nat bij regenval als de hen in openlucht haar nest heeft op lager gelegen gebied en te droog als de hen in een binnenhok zit en het nestmateriaal ook niet goed is.

of een hen weet of er iets mis is met een ei zoals niet bevrucht of rottend???
zelf denk ik dat in zeldzame gevallen een enkele hen dit wel voelt/weet,maar dit is ook enkel als er ook goede eieren bij zijn.
maar of dit nu zo is of niet,dan kan je nog altijd eens het ei doorlichten of aan het ei ruiken,voordat je het terug onder de hen legt.

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 272
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schouwen

Berichtdoor Kippenboerke4 » 01 mei 2024 09:36

Ik kan haar niet buiten laten broeden...
Hier in het dorp is pas een marter gepasseerd langs een 20 tal kippen, geen enkele van die kippen hebben het overleefd.En dan korter bij mij in het dorp zijn er 9 kippen doodgebeten door een vos, daar heeft er maar 1 overleefd die man is er echt kapot van want die kippen waren zeer tam.Als ik nu mijn hen buiten onder een struik laat broeden zal dat zeker haar laatste keer zijn, ik woon langs een koeienstal en daar zit een marter denk ik en daar zitten een heel deel katten.En een aantal jaren geleden zat er een familie marters op de zolder van mijn huis.En hier zitten ratten onder het houtkot.
Gelukkig sluit ik mijn kippen op 's nachts want de personen sloten hun kippen 's nachts niet op en dit is het resultaat.

Gebruikersavatar
Kippenboerke4
Berichten: 272
Lid geworden op: 14 dec 2023 10:48
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schouwen

Berichtdoor Kippenboerke4 » 01 mei 2024 09:46

MilMol schreef:Nogmaals: NIETS doen in deze laatste fase van de broed.
De hen regelt ALLES zelf, dus ook het vochtigheidsgehalte.

Als ze dat niet kon zou er nergens ter wereld ooit een kuiken uit een ei gekropen zijn dat door een kip is uitgebroed, of wel? En het is ook rijkelijk laat om je daar nu zorgen om te gaan maken.

Ik begin me werkelijk af te vragen hoe oud je eigenlijk bent. Alles komt ontzettend impulsief en ondoordacht op mij over. Eerst doen en dan denken is niet de goede volgorde, zeker niet als er levende wezens bij betrokken zijn.

Vandaag is dag 23 als ik goed meegeteld heb. Ik zou zeggen: als er donderdag 2 mei nog geen kuikens zijn dan kip even van de eieren halen, goed je oor te luisteren leggen en als je geen gepiep hoort alle eieren weghalen en haar broeds-af maken.

En haar voorlopig ook niet opnieuw laten broeden. Ze moet eerst weer op krachten komen.


Hoe moet ik dan luisteren?
Koeien, auto's op de achtergrond en dan de kippen die lawaai maken, en dan somms de honden die blaffen.
Ik denk dat dat gepiep niet zo luid te horen is. Of ben ik mis?

MilMol
Berichten: 148
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Schouwen

Berichtdoor MilMol » 01 mei 2024 10:46

Als je de kip gewoon even van haar nest tilt en je oor zo dicht mogelijk bij de eieren houdt dan moet het te horen zijn, zelfs met die achtergrondgeluiden. Neem wel even de tijd: een minuut of vijf. Ik neem aan dat er niet continu auto’s rijden en koeien loeien.

En met je oor zo dicht mogelijk bij de eieren houden bedoel ik precies dat, dus niet de eieren naar je oor brengen door ze op te tillen.

matispieters
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2023 20:22
Land: Belgie
M/V: M

Re: Schouwen

Berichtdoor matispieters » 01 mei 2024 11:27

Pearlsofpassion schreef:Dat weet een kip echt niet.
Hoe zou ze?
Pas de allerlaatste dagen gaan kuikens piepen en bewegen.

Ik weet niet waar jij soms vanalles gaat lezen, maar ik heb er zo mijn twijfels bij ze..
Op dag 21 nog schouwen, wat een idee..en je ziet dan toch niets want het ei is gewoon vol.


Vgm kunnen kippen dit wel weten. Als de hen haar nest verlaat, zullen de eieren kort warmte verliezen. Onbevruchte eieren verliezen sneller warmte dan bevrucht eieren, en dat kan de hen ook aanvoelen. In sommige gevallen zwiert de hen de 'onbevruchte' eieren dan uit haar nest. Puur natuur :lol:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23107
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Schouwen

Berichtdoor Kip La La » 01 mei 2024 12:50

:gossip: Het was niet Danielb’s bedoeling om je te bewegen je hen onbeschermd buiten te laten broeden.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten