Fundering/ondergraven kippenren

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Kevers
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jul 2017 12:05
Land: Nederland
M/V: V

Fundering/ondergraven kippenren

Berichtdoor Kevers » 31 jul 2017 19:44

In mijn andere topic heb ik al fijne tips gekregen over de krielsoort kippen die ik zou kunnen nemen. Nu ben ik mij beter aan het inlezen over de huisvesting van de toekomstige kipjes. Omdat we nog eea willen veranderen aan de tuin wordt het waarschijnlijk project kip 2018, maar gaan we nu al de voorbereidingen treffen waaronder het gras inzaaien zodat het straks iig een beetje stevig is.

Qua nachthok zit het wel snor, maar ik zit met de kippenren en dan met name de bodem. Al door veel topics heen gespit maar helaas zijn vaak de foto's verdwenen. Ik wil voorkomen dat muizen en ratten zich aangetrokken voelen tot onze tuin. Is het voldoende het gaas zo'n 30 cm in te graven of is het beter om de volledige onderkant te voorzien van gaas? Ik lees dat hardhouten palen worden aangeraden voor het frame, hoe diep moeten die dan de grond in en gaan ze dan niet rotten etc. Etc. De bedoeling is wel dat er planten in de ren groeien en de kippen lekker kunnen graven, dus ik wil de boel niet volgooien met beton of tegels en daar een laagje zand.

Als iemand een link heeft naar uitleg voor het maken van een goede buitenren zou ik heel dankbaar zijn.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11796
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Fundering/ondergraven kippenren

Berichtdoor jantien » 31 jul 2017 21:22

Als je muizen en ratten buiten wilt houden zul je net als de wanden en het dak de grond onder ren totaal moeten voorzien van sterk heel fijn gaas.
Ik heb zo'n kuikenhok (wordt niet meer gebruikt, soms nog om een kip broedsel te maken als alles al geprobeerd is :gutgut: ) en dat werkt prima :duimop:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Fundering/ondergraven kippenren

Berichtdoor Trea » 31 jul 2017 22:31

Qua nachthok zit het wel snor, maar ik zit met de kippenren en dan met name de bodem. Al door veel topics heen gespit maar helaas zijn vaak de foto's verdwenen. Ik wil voorkomen dat muizen en ratten zich aangetrokken voelen tot onze tuin. Is het voldoende het gaas zo'n 30 cm in te graven of is het beter om de volledige onderkant te voorzien van gaas? Ik lees dat hardhouten palen worden aangeraden voor het frame, hoe diep moeten die dan de grond in en gaan ze dan niet rotten etc. Etc. De bedoeling is wel dat er planten in de ren groeien en de kippen lekker kunnen graven, dus ik wil de boel niet volgooien met beton of tegels en daar een laagje zand.


Ik snap het niet zo. Je wilt onder je hele tuin gaas maken? Onder het gras en onder de kippenren?
Dat heeft alleen nut als de muizen, ratten en andere beesten ook nergens door over een schutting kunnen komen. En muizen, ratten, vossen en andere roofbeesten kunnen zowel graven als klimmen.

Het lijkt mij handiger om je nacht/vroege ochtend verblijf roofdierproof en muisresist te maken. Daar zet je dan ook (overdekt) het voer voor de kippen.

De ren waar je zand en planten wil kan met iets minder beveiliging als ze daar alleen overdag naar toe kunnen.

Om de nieuwe struiken in de ren kun je een rolletje gaas zetten om te voorkomen dat de kippen deze helemaal kaalplukken.

Kevers
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jul 2017 12:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: Fundering/ondergraven kippenren

Berichtdoor Kevers » 31 jul 2017 23:00

Nee niet de hele tuin. Dat zou nogal een werk zijn. Ik wil voorkomen dat ze in de ren kunnen komen door gaas onder de gehele ren te graven. Ik zie daar wel eens foto's van bij projecten, maar zonder duidelijke uitleg hoe ze het gedaan hebben. Is dit echt nodig? Of voorkom ik al dat muizen en ratten in de ren komen door aan de zijkanten gaas diep in te graven? Daarnaast heb ik nog een hele hoop vragen over het maken van een buitenren eigenlijk, dus ben ik op zoek naar iemand die heel duidelijk uitlegt hoe je nu een goede buitenren maakt.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Fundering/ondergraven kippenren

Berichtdoor Trea » 01 aug 2017 00:04

Tja... dat kan natuurlijk op vele manieren. Net zoveel als dat er verschillende kippenhokken te koop zijn.

Wat ik heb gekocht voor de ren met houten balken:
- Hout (vuren balken) van ca 4x4 cm en 2.10 lang voor de frames
- voor de deur houten latten (vuren) van 2.10 lang en ca 4 x 1,5 cm.
- Gaas van 1 meter hoog met een maas van 2,5 cm. Maar daar kunnen muizen wel door.
- een heleboel schroeven en nieten om alles aan elkaar te zetten.
- biologisch impregneermiddel xyhlo (waarvan ik dus niet zeker weet of dat goed gaat op de langere termijn)
- trixie kattennet om over de bovenkant spannen.

Het voer staat bij mij in een ander deel (overdekte ren met gaas van 1,25 vierkant). Dat gaat s nachts dicht met een automatisch kippenluikje.

Ik heb delen gemaakt van 2.10 breed en 1.85 boven de grond en 25 cm in de grond. Dwars een balk boven en een op de grond en een balk verticaal op de helft van de breedte. Mijn ren kwam op een scheve plek dus moest ik de maten steeds pas maken. Heb je een rechthoekige plek dan kun je bijv 8 delen maken voor een ren van 4,20 x 4.20 meter of 2.10 x 6.30 meter.

Gaas knippen en rondom vastnieten. Met 20 meter kun je 9 stroken maken die ruim 25 cm in de grond gaan.

In een deel maak je extra balkjes voor een poortdeur van ca 65 x 1.80m met stevige scharnieren en twee schuiven om hem op slot te zetten.

voorbeeld van een ren:
Afbeelding

Kevers
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jul 2017 12:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: Fundering/ondergraven kippenren

Berichtdoor Kevers » 01 aug 2017 08:56

Hoi Trea, bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier kan ik wel wat mee. Jij hebt je gaas dus tot 25 cm ingegraven? Ziet er mooi uit je hok!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11796
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Fundering/ondergraven kippenren

Berichtdoor jantien » 01 aug 2017 09:36

Als je de onderkant van de ren niet dichtmaakt, dan komen de ratten nog steeds in de ren...
Zou ook de bovenkant met gaas dichtmaken, als je dan toch bezig bent.
Geen idee of ratten door net heen kunnen bijten (lijkt mij wel) maar gaas is wel zo stevig.
Ik weet niet of je een beetje richting zuid nederland woont?
Bij Cranenbroek kun je voor een hele redelijke prijs dat gaas kopen.

Kevers
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jul 2017 12:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: Fundering/ondergraven kippenren

Berichtdoor Kevers » 01 aug 2017 10:54

Dus jij zegt wel ondergraven Jantien? Weet je toevallig een voorbeeld van iemand die daar wat van laat zien/uitlegt?
De bovenkant wilde ik sowieso overdekken, dus dat komt goed :duimop:

Edit: bedoel je de winkel Van Cranenbroek? Dat ligt nog wel op rij-afstand dus bedankt voor de tip!

Zijdehoeder
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 jul 2017 14:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Fundering/ondergraven kippenren

Berichtdoor Zijdehoeder » 01 aug 2017 11:41

Het is sowieso verstandig om je gaas een eindje in te graven zodat grotere roofdieren niet het hok in kunnen graven. Daarnaast zou je nog een tegelpad om het hok kunnen leggen. Dieren zijn geneigd om direct bij het gaas te gaan graven. Door wat tegels rondom de ren te leggen, maak je ze het wat lastiger...

Het ligt er een beetje aan hoe je ren eruit gaat zien, maar als je de ren (op zijn minst bij de randen) een eind uitgraaft en daar stoeptegels strak tegen elkaar aan legt en langs de randen omhoog zet en daarboven weer een laag aarde doet, heb je op een relatief goedkope en goedwerkende oplossing. Hetzelfde kan inderdaad met gaas. Ratten kun je dan buiten houden door een fijnmazig gaas te kiezen.

Wat muizen betreft: die ga je nooit buiten houden. Dan moet je een compleet afgesloten hok maken. Ze kunnen door een gaatje dat kleiner is dan een vierkante cm. Je kan het wel onaantrekkelijk maken door het voer inderdaad onbereikbaar te maken. Zelf heb ik een tijdje een stapel planken in het hok gehad waar de muizen hun holletje onder gingen maken. Dat was dus niet zo handig. Alhoewel, een enkel muisje...

Heel veel succes in ieder geval. Ben benieuwd hoe en wat het uiteindelijk gaat worden!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11796
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Fundering/ondergraven kippenren

Berichtdoor jantien » 01 aug 2017 12:44

Kevers schreef:Dus jij zegt wel :gulzig: ondergraven Jantien? Weet je toevallig een voorbeeld van iemand die daar wat van laat zien/uitlegt?
De bovenkant wilde ik sowieso overdekken, dus dat komt goed :duimop:

Edit: bedoel je de winkel Van Cranenbroek? Dat ligt nog wel op rij-afstand dus bedankt voor de tip!
.

Ja, winkels van Cranenbroek, zijn er diverse. . Jazeker, gaas geheel
Onder ren vastvastmaken. Ik heb het gaas vastgemaakt aan de onderste fundering van latten. Daarvoor had ik dat niet en had ik dus ratten die met gemak binnenkwamen. Nu is het een ratveilige omgeving voor kuikens. Tegels om de ren heen is ook een goede tip, vooral ook tegen vossen. Ik heb geen voorbeelden voor je maar staan vast wel ergens op internet :gulzig:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten