Siamese zijdehoenderkriel.

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Thoyo
Berichten: 1573
Lid geworden op: 21 aug 2004 15:03
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Thoyo » 17 mei 2005 17:03

Ik zou ooit eens willen proberen Marans of Araucana met zijdehoen te kruisen ^_^

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 17 mei 2005 17:19

Daar snap ik dus totaal het nut niet van...
Er zijn zoveel rassen die fokkers kunnen gebruiken om in stand gehouden te worden, rassen die nood hebben aan mensen die een beetje plaats hebben om wat kuikens op te fokken, al zijn het er maar 5! Dieren met soms unieke kenmerken, die allemaal verloren gaan omdat mensen ofwel een mottig ros legkieken uit de legbatterij willen "redden" ofwel omdat ze niet van hun bestaan afweten en op de markt alleen maar rommelmixjes zien zitten...
Dan kan het er bij mij niet in dat je kruisingen gaat uitvoeren tussen verschillende rassen gewoon voor de fun en dan nog met zoiets mottigs als een zijdehoen... Zou je graag een dier krijgen met kuif, toeven, al dan niet baard, halve bolstaart (onvolledig dominant) , bevederde loopbenen met een slechte 5de teen, groene eieren en weet ik veel welk kenmerk ben ik nog vergeten... Je weet nu al ongeveer wat er uit gaat komen. Als dat écht hetgeen is dat je wil, dan doe je dat maar, maar besef goed dat niet iedereen om zo'n mix staat te springen. En de onwetende aan wie je die dieren toch verkocht krijgt, die mens is dik gekl..t als hij er mee verder wil fokken.

Je doet natuurlijk wat je wil en moet niet naar mij luisteren he, maar ik denk dat mijn mening wel duidelijk is ;)

Thoyo
Berichten: 1573
Lid geworden op: 21 aug 2004 15:03
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Thoyo » 17 mei 2005 17:24

Ach, ik zou het voor de fun ooit proberen en dan een 10tal eieren in de broedkast leggen. Ik zou het zeker en vast al niet doorverkopen en als het idd mottig zou zijn dan worden worden het vetkippen voor m'n grootmoeder :-)
Ik ben zelf niet zo xtreem tegen kruisingen, heb al eieren verkocht waar kruisingen uit zouden komen aan mensen die daar van op de hoogte waren, maar toch kweek'k liever een zuiver ras. Die zijdehoenkruising zou ik nooit van verder kweken hoor, dat zou gewoon'n kipje zijn voor m'n moeder die is verzot op zijdehoentjes en Marans :-)

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 17 mei 2005 17:27

Mja, als je zijdehoender en marans kruist voor je moeder, ga je iets krijgen dat noch op een zijdehoen, noch op een marans lijkt... Is volgens mij dus niet echt ideaal ;)
Maar kom, ze kunnen lekker zijn he ;)

Thoyo
Berichten: 1573
Lid geworden op: 21 aug 2004 15:03
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Thoyo » 17 mei 2005 17:29

Idd ^_^
Maar dat is iig iets voor later, ga me eerst op m'n Marans concentreren ^_^

Gebruikersavatar
Stefanie
Berichten: 1528
Lid geworden op: 09 okt 2002 17:06
Land:
M/V: V
Locatie: Cambridgeshire, Engeland

Berichtdoor Stefanie » 18 mei 2005 22:28

Thoyo schreef:Ik zou ooit eens willen proberen Marans of Araucana met zijdehoen te kruisen ^_^


1 van de top fokkers hier in engeland gebruikt Marans om koekoek zijde hoenen te krijgen. Ik heb de verschillende stadia gezien, dus je vraag over Maran x zijde hoen is nog zo stom niet.

Stef

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Berichtdoor Ruben » 18 mei 2005 23:49

Op zich is de vraag niet "stom" daarom ook dat ik vroeg wat de bedoeling was. Om een nieuwe kleurslag in te fokken of om een genetisch experiment te doen, zijn zo'n combinaties wel nodig, maar als het maar gewoon is om een beetje te mixen, dan vind ik dat hij die plaats beter kan gebruiken voor 10 extra Maranskuikens dan voor die mixen.

Nog even zeggen dat de Marans en de Engelse Marans heel verschillend zijn en dat koekoek zijdehoenders al bestaan en dus ook "gewoon" ingevoerd kunnen worden...

Jody.Vermeulen
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 mei 2005 19:13
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Zeeland

siamees zijdehoen(kriel)

Berichtdoor Jody.Vermeulen » 19 mei 2005 09:40

hallo,

volgens mij is het diertje van siety wel een siamees zijdehoentje, het enig wat er inderdaad nog aan verbeterd zou kunnen worden is de snavelkleur, maar verder een heel erg mooi beestje hoor :-D

het zwarte diertje van mathijs is ook een siameesje, gele poten, blanke huid, gelige kopversierselen (zover te zien) alleen de snavel die is zwart en dat is dan ook heel logisch, bij 'normale' zwarte zijdehoenders is snavel ook zwart en niet blauwachtig (als bij witkleurigen e.d,) zwart pigment heb je altijd op elk dier. zo heeft elk wit dier wel ergens een zwarte veer of veer met pigment zitten en elk zwart dier wel ergens een witte pen. mathijs, probeer eens verder te fokken met dat zwarte diertje, kruis het eens aan een wit siameesje (of als je niks hebt aan een normaal witte zijdehoender, bij voorkeur de vader of moeder van het diertje) de 4 tenigheid is dan ook wel makkelijk weg te fokken.

met vriendelijke groeten,
Jody Vermeulen

ps: goh ronald wat negatief over zijdehoenders??

Gebruikersavatar
Siety
Berichten: 1857
Lid geworden op: 14 mei 2003 00:08
Land:
M/V: V
Locatie: Friesland

Berichtdoor Siety » 20 mei 2005 00:11

:lol: :lol:

ja, zo is het dan ook weer!!!
Ze heeft de bijna alle vele uiterlijke kenmerken van een Siamese zijdehoenderkriel.
Haar snavel zou dan het enige zijn wat beter zou kunnen.
Als een zijdehoender een teen teveel heeft noem je het nog steeds een zijdehoender.


Siety

Gebruikersavatar
Brown_Eyed_Girl
Berichten: 512
Lid geworden op: 09 apr 2004 14:22
Land:
M/V: V
Locatie: Wirdum, Friesland

Berichtdoor Brown_Eyed_Girl » 24 jul 2005 23:55

Ik ontdek dit topic pas net maar wil toch nog even kwijt dat het echt een prachtig diertje is :-D Wist niet dat er zoiets bestond als een siamese zijdehoen. Erg apart en heel mooi!


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten