vogeleitje in het zand

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
swannie
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 okt 2013 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: vogeleitje in het zand

Berichtdoor swannie » 30 apr 2017 12:29

De natuur heeft altijd verrassingen in petto. Overigens vind ik de naam 'scheetje' voor het hanenei nog veel grappiger en meer beeldend voor wat er is gebeurd.

Nu ga ik mijn hoofdkip Mo (moeder overste) 4 dagen in de kattenbench luchten. Alweer broeds, verdorie. Ze houdt het legnest bezet waarna de andere kipjes onder het hok gaan leggen en ik op mijn buik hun eieren uit een kuil moet gaan harken. Een Amrock kriel hoort niet broeds te worden maar Mo heeft lak aan elk gezag, zelfs dat van de haan.

groepjes,
Swannie

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: vogeleitje in het zand

Berichtdoor peertje » 30 apr 2017 15:51

beste Swannie...
ik dacht even dat je off-topic zou gaan met je kip die de bench in moet omdat ze maar broeds blijft...
Maar toen ik las dat je daardoor de eieren van de andere onder het hok uit het zand moest harken, dacht ik ''he, gelukkig!''...
Toch on-topic gebleven... met dank aan moeder overste
Vogeleitjes in het zand :mrgreen:

danielb
Berichten: 7177
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vogeleitje in het zand

Berichtdoor danielb » 30 apr 2017 22:04

Skipper schreef:Zou een vogel per ongeluk of expres een eitje er uit rollen? Ben nieuwsgierig, want via het topic 'Legkast live volgen' zag ik dat de mees in legkast 1 ook een eitje naast het nest heeft liggen. Dat ei is al een paar dagen niet bebroed.
viewtopic.php?f=66&t=81144&p=1272139&hilit=Nestkasten#p1272139

Ik lees op dit forum ook wel eens dat een kip een ei uit het nest heeft laten rollen. En dat mensen die dan wel weer terug onder de kip plaatsen.


het ei per ongeluk uit het nest kan komen doordat het nest bijvoorbeeld niet diep genoeg is of slecht gemaakt is.
maar ook bewust een ei uit het nest rollen komt voor hoor.
ik weet nog goed toen ik als snotneus mijn eerste broedende kriel had.
ze had 7 eitjes.
op een dag lag er 1 uit het nest en dat was zeker bewust gedaan,want het was een mooi en diep gemaakt broednestje.
ik had het terug gelegd,maar vader zei toen dat het geen zin had en er wel een reden voor was omdat vogels in het wild dit ook wel eens doen.(er zijn weinig kippen die dit bewust doen hoor)
en ja hoor...... bleek uiteindelijk dat er maar 6 van de 7 eieren bevrucht waren.
sommige vogels kunnen voelen dat er geen leven in een ei zit terwijl dit bij de andere eieren wel zo is.

danielb
Berichten: 7177
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: vogeleitje in het zand

Berichtdoor danielb » 30 apr 2017 22:06

dus denk ik gewoon aan een vogelei dat bewust of onbewust uit een vogelnest komt.
een hanenei bevat volgens mij geen dooier.
dat heb ik toch nooit nog niet gehad.
en een hanenei word meestal ook gewoon gelegd waar de kip normaal gezien haar eieren legt.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: vogeleitje in het zand

Berichtdoor José » 01 mei 2017 07:49

Heb vroeger ook wel eens een hanenei gevonden zonder dooier, en later ook nog wel eens zo'n bolletje met piepklein dooiertje. Is gewoon een kleine hapering in het systeem, de nog niet helemaal gerijpte eicel komt versneld achter het grotere, wél rijpe ei aan. Ik heb ooit eens foto's hier gepost van de ontwikkeling van eicel tot ei, zichtbaar geworden bij de slacht van een hen. Daar kon je prachtig zien dat er volgorde in de rijping zit, van groot naar klein. En soms laat een kleine, onderontwikkelde eicel te vroeg los. En krijgt dan blijkbaar toch het hele menu aan schaalvorming er als bonus bij. Kan geen kwaad en meestal legt de hen daarna weer gewoon normale eieren.

leoniedj
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:44
Land: nederland
M/V: V

Re: vogeleitje in het zand

Berichtdoor leoniedj » 21 mei 2017 18:19

Ik heb dit laatst ook gehad, maar toen bleekmhet eitje toch echt gewoon van mijn kip.
De kippen lopen vaak los, maar had ze even opgesloten toen ik weg moest.. toen ik terug kwam lag er ook zo'n piepklein eitje in het hok! Zat ook een heeel klein dooiertje in. Vogels kunnen het niet geweest zijn, die kunnen namelijk niet in het hok als het dichtzit.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten