Advies...wat met enkele jonge kip

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Weumel
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mei 2017 18:46
Land: Belgie
M/V: M

Advies...wat met enkele jonge kip

Berichtdoor Weumel » 07 nov 2018 19:46

Goed, beginnen met kort de context te schetsen:
- 2,5 jaar geleden zijn mijn 4 kippen opgegeten door de vos (sindsdien chickenguard)
- sinds 2,5 jaar 1 cochin + 1 kriel wyandotte + 1 sussex
- deze lente 6 zijdehoender eitjes laten uitbroeden - zijn er 4 uitgekomen
- 2 dagen na uitkomen: 1 zijdehoen lag halfdood ergens in de ren --> heb ik binnengenomen
- nog paar dagen later: de 3 andere dood onder de kloek smorgens

Met andere woorden, ik heb een nu 6-maand oud zijdehoen dat eerst binnen leefde bij ons, nadien in de tuin rondliep. Het loopt/zit vaak naast de andere kippen (aan de andere zijde van de draad). Het slaapt ook in een afgeschermd compartiment in het kippenhok (ik steek het er savonds in, en haal het er sochtends uit).

Introduceren van de zijdehoen bij de anderen liep steeds niet goed af. niet noodzakelijk omdat de grote fervent achter de kleine aanzitten, maar wel omdat ze zoals te verwachten is af en toe pikken naar hem/haar, waardoor deze schrik heeft van hen. Resultaat: Als het buiten de draad staat, gaat het wel bij de andere kippen, maar eens het in de ren staat gaat het zo ver mogelijk weg van de kippen & daar blijft ie. Gaat ook niet in het hok bij de anderen slapen als ik hem bij de anderen laat. Dan vind ik m ergens in een hoekje of onder een tak weggestoken.

Ik zou zooooo graag hebben dat dat beest niet meer alleen rondloopt. idealiter bij de oorspronkelijke 3... Maar misschien moet ik 1st een extra zijdehoen van ongeveer 6 maand introduceren bij hem/haar? zodat het al wat 'kippenmanieren' kan leren?

wat denken jullie?
alle raad is welkom!

Gaby
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2018 08:26
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Noord Brabant

Re: Advies...wat met enkele jonge kip

Berichtdoor Gaby » 07 nov 2018 20:04

Ik denk: omdat hij /zij de laagste is in de pikorde omdat als laatste bijgekomen is. Vindt hij/zij niet zo leuk. Heel logisch. Als ik nieuwe kopjes in een bestaande groep zet zorg ik voor dat er 2-3 of meer zijn. Als het maar een is vind ik het erg zielig want de hele groep zet haar op z'n plek. Niet leuk voor de kipje. Ik zal nog minstens 2 bijhalen dan moet de pikorde op nieuw bepaald worden en komt hij /zij misschien hoger op rang. Maar dat zal ik zelf doen. Ook omdat ik een grote groep veel leuker vindt dan een paar kipjes. :gulzig:

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Re: Advies...wat met enkele jonge kip

Berichtdoor Madelief » 07 nov 2018 20:24

Ik zou precies doen wat je zegt. Eén enkel zijdehoentje bij het jonge dier steken. Dan kunnen die vriendinnen worden. Staan ze samen sterker als je ze met zijn twee weer bij de rest wilt doen.
Als je er meer bijzet heb je kans dat je hoentje ook in dat groepje de "sjaak" is. Met een tweetal valt er niet zo heel veel te pikorden ;-) en zijn ze vooral blij met elkaar.

Succes!

Weumel
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mei 2017 18:46
Land: Belgie
M/V: M

Re: Advies...wat met enkele jonge kip

Berichtdoor Weumel » 08 nov 2018 19:06

Ok, denk dat ik dat dan ga doen... 1 extra zijdehoen zoeken.
6 maand = volwassen, dus kan ik er een volwassen hoen van gelijk welke leeftijd bij plaatsen?

En nog een extra vraagje: door op te groeien tussen mensen, en niet tussen kippen, heb ik de indruk dat hij/zij het vooral niet snapt dat de andere kippen naar hem/haar pikken. Wat denken jullie hierover?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23108
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Advies...wat met enkele jonge kip

Berichtdoor Kip La La » 08 nov 2018 20:05

Daarom wordt geadviseerd een kip nóoit alleen groot te laten worden.
(Kun je je ook nog dat filmpje herinneren van vroeger van dat baby-aapje dat ze lieten opgroeien met een fles als moeder, het arme ding wist van toeten noch blazen en was bang voor alles. Je moet de mores van je soort leren als kind.)
Ik heb ooit een kipje van MP opgehaald die zo is opgegroeid en ze kon niet met de andere kippen, was er als de dood voor.
Ik heb toen een haantje voor haar gehaald en daarmee ging het wel goed.

Weumel
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mei 2017 18:46
Land: Belgie
M/V: M

Re: Advies...wat met enkele jonge kip

Berichtdoor Weumel » 08 nov 2018 20:22

Ja wel... is nooit de bedoeling geweest. Ik snap zeker dat het verre van ideaal is, en moest ik terug kunnen in de tijd ik had zaken anders aangepakt. Heb er ook behoorlijk wat van geleerd, maar feit blijft dat ik nu wel verder moet met hoe de situatie nu is.

Dus ik heb nog 2 vraagjes:
- zou ik best eenzelfde leeftijd erbij plaatsen? 6 maand? of jonger/ouder?
- Kip la la, je zegt dat het met een haantje wel goed ging, bedoel je dan OMDAT het een haantje was? of omdat het er maar 1 was & jong? of iets anders?

alvast bedankt & bedankt ook voor de reacties tot nu toe!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23108
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Advies...wat met enkele jonge kip

Berichtdoor Kip La La » 08 nov 2018 20:34

Omdat het een haantje was.
Hij was ook jong , drie maanden ongeveer maar was al helemaal af; kraaien, voor het hennetje zorgen enzo.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23108
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Advies...wat met enkele jonge kip

Berichtdoor Kip La La » 08 nov 2018 20:44

Afbeelding

Weumel
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mei 2017 18:46
Land: Belgie
M/V: M

Re: Advies...wat met enkele jonge kip

Berichtdoor Weumel » 09 nov 2018 18:40

Fijn verhaal van je opgevangen sabelpootkuiken. Heb de indruk dat mijn kuiken wel nog net iets socialer/kippiger is al dan het jouwe was toen je het ging halen.

Na het weekend hoor ik van iemand die eventueel een zijdehoen over heeft...

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23108
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Advies...wat met enkele jonge kip

Berichtdoor Kip La La » 09 nov 2018 20:01

Ik heb het nu zelf ook teruggelezen. :ilove: M’n schatjes...ze zijn er allebei nu niet meer. :(

Ik hoop dat je goed nieuws krijgt wat betreft een kipje erbij en dat het goed mag gaan!
Houd je ons op de hoogte?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 2 gasten