Welkom Epona *** Nieuwe foto's

Sfiej
Berichten: 1117
Lid geworden op: 05 mei 2006 13:54
Land:
M/V: V
Locatie: Venray

Berichtdoor Sfiej » 15 mei 2007 15:10

Lijkt mij van niet.. die worden meestal vrij snel afgemaakt. Maar het zou natuurlijk kunnen..

Gebruikersavatar
Heike
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jul 2005 21:39
Land:
M/V: V
Locatie: Limburg
Contacteer:

Berichtdoor Heike » 15 mei 2007 17:12

Ze is inderdaad met die misvormde hoefjes geboren. Ze zat in een houten kist en was bestemd voor een dierenhandelaar maar die wilde haar natuurlijk niet. Iemand heeft zich toen over haar ontfermd en de kist in de auto geladen, ze was nog héél klein.

En Robert45 ik hoop dat je ondertussen een beetje begrijpt 'waarom'...

Sfiej
Berichten: 1117
Lid geworden op: 05 mei 2006 13:54
Land:
M/V: V
Locatie: Venray

Berichtdoor Sfiej » 15 mei 2007 17:36

Oké toch wel, vaak zie je dat inderdaad niemand zo'n paardje wil. En dat de levenskwaliteit van zo'n beestje vaak niet optimaal geschat wordt (ik zeg niet dat dat in dit geval zo is hoor, Epona ziet er gelukkig uit, zoals ze door de tuin 'scharrelt' :-D), en daarom worden ze vaak afgemaakt. Mooi om te zien dat ze nu toch een leuk leventje heeft!

Gebruikersavatar
gemma
Berichten: 117
Lid geworden op: 15 aug 2006 17:50
Land:
M/V: V
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor gemma » 16 mei 2007 18:22

ik denk dat zolang ze nog wil en kan je haar rond moet laten lopen.

en aan robert niet alle paarden gaan onnodig naar de slacht hier in nederland bijna niet deze worden wel allen verscheept naar italie enz.
verder is de slacht geen slecht iets :? .
daar doe je helaas niks aan.

ik heb er ervaring mee en weet hoe het is om een pony te hebben die continu pijn heeft.
het si zwaar maar de momenten dat ze vrolijk door de wei heen lopen en vrolijk zijn daar leef je voor......
ik heb mijn paard na 2,5 jaar strijd moeten laten gaan en ik heb haar laten slachten dit was voor ons allen de beste oplossing en ik heb er geen moment spijt van gehad dat ik haar ooit gekocht heb of haar ooit naar de slager heb gebracht.

aan de TS soms is er net dat enen dier waar je band mee hebt.
je kunt lezen en schrijven met elkaar.
deelt lief en leed en toch weet je dat het ooit ophoudt.
ik heb hjetzelfde gehad met mijn pony.
het is hartverscheurend maar als je ze laat gaan troost jeje zelf met hetgeen waar je het voor doet die stralende oogjes,die ene bok die ze een keertje maakt.
ik wens je veel sterkte mocht het ooit zo ver komen en verder geniet van haar ze nziet er gelukkig uit.

verder kun je haar om haar door haar verharing heen te helpen goed lijnzaadolie geven.
op www.depaardendrogist.nl ook veel natuurlijke producten bestellen oor haar gewrichten...
heb je al eens gedacht aan een natuurlijke bekapper?

gr gemma

Sfiej
Berichten: 1117
Lid geworden op: 05 mei 2006 13:54
Land:
M/V: V
Locatie: Venray

Berichtdoor Sfiej » 16 mei 2007 18:25

Er zijn zat paarden die niet onnodig naar de slacht gaan, maar helaas ook veel die wel onnodig naar de slacht gaan. Dit betreft dan veel paarden (ook veulens!) zonder papieren..
Het is vreselijk maar waar..

Gebruikersavatar
gemma
Berichten: 117
Lid geworden op: 15 aug 2006 17:50
Land:
M/V: V
Locatie: amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor gemma » 16 mei 2007 18:31

Sfiej schreef:Er zijn zat paarden die niet onnodig naar de slacht gaan, maar helaas ook veel die wel onnodig naar de slacht gaan. Dit betreft dan veel paarden (ook veulens!) zonder papieren..
Het is vreselijk maar waar..


dat weet ik oook wel,heb jarenlang bij de hanelaar gelopen... ;) .

vooral de shetten hengstjes ijn aan het einde van het veulensiezoen de l*l.

toch vindt/vond ik dat de slacht hier heel erg naar werd afgeschreven dat probeer ik ietsjes op te hemelen.
klinkt stom maar toch is grootendeels wat hier in NL geslacht word echt ziek.

gr gemma

Sfiej
Berichten: 1117
Lid geworden op: 05 mei 2006 13:54
Land:
M/V: V
Locatie: Venray

Berichtdoor Sfiej » 16 mei 2007 20:39

Men is altijd ook zeer positief over inslapen, terwijl dit bij paarden ook niet altijd ideaal is. Vaak 'vechten' ze tegen het spuitje en sterven daardoor wij langzaam..
Slacht wordt vaak gezien als heel cru, terwijl dit wel meevalt. Maar ik kan me voorstellen dat mensen er soms iets tegen hebben. Het blijft gewoon allemaal vreselijk.. :roll:

Gebruikersavatar
Splendid
Berichten: 757
Lid geworden op: 03 feb 2007 20:49
Land:
M/V: V

Berichtdoor Splendid » 16 mei 2007 22:29

gemma schreef: maar toch is grootendeels wat hier in NL geslacht word echt ziek.

gr gemma


een ziek dier mag niet geslacht worden, alleen afgemaakt, alleen catogerie 1 en 2 dieren mogen geslacht worden, is een dier ziek dan moet ie naar een speciale noodslachtplaats waar permanent toezicht is,

in nederland worden niet heel veel paarden geslacht, aangezien er weinig vraag naar is, een veel voorkomende reden van een slacht is dat het paard te oud is en dat de eigenaar/resse wil voorkomen dat iemand anders nog wat doet met dat paard, zo weten ze zeker dat het paard niet bij iemand anders terecht komt en vaak nemen ze dan zelf afscheid van het paardje op het slachthuis,

Gebruikersavatar
Heike
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jul 2005 21:39
Land:
M/V: V
Locatie: Limburg
Contacteer:

Berichtdoor Heike » 16 mei 2007 23:28

Het woord 'slachten' bezorgt me gewoon koude rillingen en het goedpraten al helemaal!!

Het is iets dat de mens heeft uitgevonden, wij beslissen een dier te doden om het op te eten. Als er een gruwelijke moord gebeurt, praat men ook over 'een slachtpartij', en dat benadrukt dan toch ook het negatieve.
Ik weet dat ik onrealistisch ben als ik denk dat er een tijd zal komen dat er geen enkel dier geslacht moet worden, maar ik weet dat velen dit met me mee hopen. Vegetariërs en veganisten zijn geen dromerige types, ze zijn zich er van bewust wat ze eten en ook wat ze niet willen eten of willen dragen of gebruiken.
Dat Epona hier staat is onze beslissing en ook een beetje de hare. Als ik in haar ogen kijk, dan voel ik dat ze gelukkig is en dat is geen verbeelding. Haar laten slachten is geen optie, als het niet meer gaat dan laten we haar zachtjes inslapen. Volgens de dierenarts kan dit ook voor een paard op een rustige manier. Garanties heb je nooit natuurlijk.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Berichtdoor lnge » 17 mei 2007 00:16

Heike ik ben het helemaal met je eens wat je doet. Ik heb zelf een paard van 29 en een shet (kopietje van Epona) van 20. Zoals ik al eens eerder in een topic gemeld heb tobt deze met chronische hoefbevangenheid. Ik heb een jaar geleden op het punt gestaan hem in te laten slapen (dus niet slachten) omdat ik eigenlijk vond dat het niet langer kon. Wij hadden hem toen ook thuis staan, heel gezellig bij de kippen, dat ging prima. Maar dat maakte het wel heel moeilijk omdat mijn band met hem toen veel sterker werd. Als ik zag dat hij pijn had, stond ik er machteloos bij te huilen. We konden het niet over ons hart verkrijgen, want ondanks de pijn was hij toch heel vrolijk. Wonder boven wonder was dat de laatste keer dat hij hoefbevangen was! Hij is het al meer dan een jaar niet meer geweest, na jaren ellende. Nu staat hij in het rusthuis, samen met mijn paard. Wat ben ik blij dat ik hem heb laten leven! Mocht er toch een eind aan moeten komen bij hun, dan kies ik toch echt niet voor slachten. Want al is er een strijd tegen het spuitje, dat weegt niet op tegen de stress van de trailerrit naar het slachthuis en de angst die ze daar moeten voelen. Nee gewoon daar waar ze gelukkig zijn, mogen ze ook inslapen. En wat voor manier het ook is, het overlijden is meestal geen pretje, tenzij het aan een accute hartstilstand is. Dus vind ik dat je dan moet kiezen voor de manier waar je het meeste vrede mee hebt, want dat is dan nog de enige keuze die je hebt want tenslotte heb je toch het besluit genomen het dier uit zijn lijden te verlossen en dat is het beste wat je dan doet, op wat voor manier dan ook!
Maar ik hoop voor jullie en Epona dat dat voorlopig nog niet is, en zowel dan hebben jullie toch veel plezier van elkaar gehad.


Terug naar “Paarden, pony's & ezels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten