Andalusiers

Alleen voor het plaatsen van verzameltopics met foto's van rassen.
Gebruikersavatar
Salasander
Berichten: 2694
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:26
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Andalusiers

Berichtdoor Salasander » 07 feb 2014 22:17

Interessante website over de Andalusiërs in het land van herkomst:
http://www.gallinaandaluza.es/reproductores.htm

Ze zien er daar gans anders uit en de enige kleurslag die in de rest van de wereld erkend is, blauwgezoomd, bestaat daar precies zelfs niet :gulzig:

Voor zover ik kan zien bestaan ze in kwartel, blauw, zwart, vuilwit, parelgrijs, koekoek, wit en ik heb ook al zilverkwartel gezien ergens.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Andalusiers

Berichtdoor Ruben » 08 feb 2014 16:02

't Is niet omdat het een website uit het land van herkomst is, dat het daarom representatief is voor de situatie. Je vindt ook Belgische websites over Belgische rassen waar je dieren ziet van erg matige kwaliteit, kleurkruisingen...

Gebruikersavatar
Salasander
Berichten: 2694
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:26
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Andalusiers

Berichtdoor Salasander » 08 feb 2014 16:32

Ruben schreef:'t Is niet omdat het een website uit het land van herkomst is, dat het daarom representatief is voor de situatie. Je vindt ook Belgische websites over Belgische rassen waar je dieren ziet van erg matige kwaliteit, kleurkruisingen...


Nee maar er staan ook foto´s van tentoonstellingen op. Heb niet echt gelet op de predicaten, maar als die deftig zijn is het wel min of meer representatief.
Vond het gewoon ook eens speciaal om te zien hoe het ras er daar uit ziet.

Misschien dat de blauwgezoomde variant zoals wij die kennen daar ook voorkomt. Heb denk ik zo ook al ooit eens een site gevonden.

Gebruikersavatar
Elly
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 feb 2005 00:53
Land:
M/V: V
Contacteer:

Re: Andalusiers

Berichtdoor Elly » 08 feb 2014 19:06

Salasander schreef:
kippenloverken schreef:http://users.skynet.be/lesclouris/blauweandalusier.html .
toch zijn het er hoor .
van kuikens kun je toch nooit veel zeggen ...
de vuilwitte hen heeft alleen aan de andere kan een paar zwarte veertjes ,zoals je onderaan bij
der staart kunt zien .


Heb de site al eens gezien, op de 5de foto die hennen links vanachter zouden zo kunnen doorgaan als blauwgezoomde minorca. Zou wel nog leuk zijn mocht ik blauwgezoomde minorca krielen kunnen fokken. Mocht hij/zij eventueel 1 van die hennen wegdoen (rechte rug, omvallende kam en grote witte oorlellen) heb ik wel interesse.

De haan op de 9de en 12de foto vertoont wel het juiste type en kop. vind het een prachthaan, mooie kam.


Als je op die website klikt op de link naar het interview (http://www.aviculture-europe.nl/nummers/11N01A03.pdf ) dan kan je onderaan het artikel ook een stuk vinden over de geschiedenis van de Andalusier in Spanje.

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: Andalusiers

Berichtdoor Yamatonis » 03 jun 2015 00:00

Zoals reeds elders op dit forum gemeld, heb ik een zending broedeieren van blauwe AndalusIërs uit Spanje gekregen.
Van 24 eieren waren er maar 14 bevrucht en uiteindelijk zijn 8 gezonde kuikens geboren.
Ik ga er van uit dat het 2 splash, 1 zwarte en 5 blauwe zijn.
Er zit wel wat kleurvariatie en kamfouten in de kuikens, maar al bij al ben ik toch vrij tevreden over het resultaat tot nu toe.
De kuikens zijn zéér vitaal en helemaal niet schuw. Ze groeien ook vrij snel.
Ik ben benieuwd hoe ze verder zullen uitgroeien.
Laatste 3 foto's zouden de ouderdieren zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zou volgens mij dan de zwarte moeten zijn.
Afbeelding
Wel een flinke vorktand :(
Afbeelding

Het lichtstgekleurede kuiken heeft ook nu de lichtste grondkleur.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze is mooi getekend en ook een mooie kam.
Afbeelding
Zal dit kammetje 3 of vier kamtanden hebben?
Afbeelding

Hieronder foto's van de ouderdieren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Greetz,
Yamato

Gebruikersavatar
Salasander
Berichten: 2694
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:26
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Andalusiers

Berichtdoor Salasander » 03 jun 2015 12:49

Yamato, je hebt 2 vuilwitte en 6 blauwgezoomde, zeer goed dus!

En ze zien er nog mooi uit ook, ouderdieren zijn ook zeker niet slecht, leuk dat er nog iemand mee bezig is.

Heb nog eens gekeken naar u foto´s. Het zijn precies wel allemaal haantjes, misschien toch pech?

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: Andalusiers

Berichtdoor Yamatonis » 03 jun 2015 14:07

Er zitten zeker een paar hennen bij.
Ben wel benieuwd of er nog meer mensen in vlaanderen zijn die dit ras fokken.
Zou alleszins handig zijn om wat materiaal uit te wisselen, en niet te moeten verder fokken met foute dieren.

Greetz,
Yamato

Gebruikersavatar
Salasander
Berichten: 2694
Lid geworden op: 27 jun 2006 22:26
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wetteren
Contacteer:

Re: Andalusiers

Berichtdoor Salasander » 03 jun 2015 14:35

Yamatonis schreef:Er zitten zeker een paar hennen bij.
Ben wel benieuwd of er nog meer mensen in vlaanderen zijn die dit ras fokken.
Zou alleszins handig zijn om wat materiaal uit te wisselen, en niet te moeten verder fokken met foute dieren.

Greetz,
Yamato


Er is nog 1 fokker in België.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Andalusiers

Berichtdoor Ruben » 03 jun 2015 22:13

Yamatonis, als je een fokkerskaart aanvraagt, krijg je jaarlijks een fokkersboek met hierin de inventaris van alle geregistreerde Vlaamse fokkers. Op die manier kan je gemakkelijk collega-fokkers vinden.
En omgekeerd ook natuurlijk: als je daar instaat en iemand is op zoek naar Andalusiërs, komen ze veel sneller bij jou terecht, wat het ras alleen maar ten goede kan komen!

Meer info over die fokkerskaart op www.vivfn.be ;)

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: Andalusiers

Berichtdoor Yamatonis » 03 jun 2015 23:22

Ruben schreef:Yamatonis, als je een fokkerskaart aanvraagt, krijg je jaarlijks een fokkersboek met hierin de inventaris van alle geregistreerde Vlaamse fokkers. Op die manier kan je gemakkelijk collega-fokkers vinden.
En omgekeerd ook natuurlijk: als je daar instaat en iemand is op zoek naar Andalusiërs, komen ze veel sneller bij jou terecht, wat het ras alleen maar ten goede kan komen!

Meer info over die fokkerskaart op http://www.vivfn.be ;)

Ruben,
Ik heb in december, toen ik lid werd van de Braekelclub Nederbraekel, een fokkerskaart aangevraagd.
Tot op heden heb ik die nog niet ontvangen :(
Hopelijk is er niks verkeerd gegaan, want ik wil wel kunnen deelnemen aan jongdierendag in Melle eind van de maand, en dit najaar aan TT deelnemen.
Greetz,
Yamato


Terug naar “Rassenfoto's forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten