graven cavia's?

Gebruikersavatar
Harriet
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2004 11:50
Land:
M/V: V
Locatie: bij Emmen

Berichtdoor Harriet » 15 mei 2006 23:26

Ja, zodra ik een stukje ontgonnen heb gaan hopelijk deze week de slaplantjes de grond in. Wel nodig ook met zulke groenvoerliefhebbers!

Enig idee of cavia's ook zevenblad en zuring mogen? Daar hebben we toevallig al vreselijk veel van.... :puh2:

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 16 mei 2006 07:32

Zuring, bedoel je dan het blad van de paardebloem? (ben niet zo thuis in de planten.....)Want ja dat mogen ze hebben en vinden ze lekker (en is ook goed voor ze ;) )

Kijk eens hier http://www.knoevel.nl/ Bij voeding vind je lijsten met wat giftig is en wat niet.
Sla mogen ze wel (met mate) maar is niet de meest ideale groenten ;)

Gebruikersavatar
agnes
Berichten: 1595
Lid geworden op: 27 mei 2005 10:25
Land:
M/V: V
Locatie: zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor agnes » 16 mei 2006 11:31

cavia's zijn zo leuk
Ik heb de ene kippe ren samen met buurman rinus omgetoverd tot vlaamse reus hok en daar zitten 3 cavia's bij
Koos vind echt alles goed en de caafs zijn zo super leuk
Misschien straks nog een beer voor bij mijn rus dame maar die gaan in een apart hok.
Mijn 3 caafs die ik al heb zijn 2 meiden en 1 gecastreerd beertje :-D

Gebruikersavatar
Harriet
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2004 11:50
Land:
M/V: V
Locatie: bij Emmen

Berichtdoor Harriet » 16 mei 2006 11:32

Nee, wilde zuring... lijkt op rabarber. Maar volgens de site (bedankt voor de tip) mogen ze het hebben. Mooi, want ik heb ruim 10m2 tuin overwoekerd door dat spul (de kippen zijn er minder gek op, konijnen weer wel) en zevenblad groeit er ook zat. Daarnaast komt hun ren op het gras dus deze zomer zullen ze in elk geval niet tekort komen.

Daarstraks zaten er al een stel caafjes hevig in dubio... of ze nu eens het voerbakje zouden plunderen of toch maar eerst die zuringbladen op zouden eten... :-D

Gebruikersavatar
allthewayray
Berichten: 283
Lid geworden op: 26 jan 2006 23:29
Land: Nederland
M/V: M

Berichtdoor allthewayray » 16 mei 2006 23:11

Leuk die cavia's! Zelf kozen we voor konijnen, omdat cavia's in de winter niet buiten kunnen blijven. Maar een voordeel is inderdaad dat ze niet graven. En ze maken natuurlijk leuke geluidjes!

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 16 mei 2006 23:15

Harriët* schreef:Nee, wilde zuring... lijkt op rabarber. Maar volgens de site (bedankt voor de tip) mogen ze het hebben.


Zat ook nog te lezen, maar zuring staat in de lijst giftige planten (en zevenblad niet)

Maar omdat je schrijft dat je konijnen het wel eten, eens gaan googlen. Op de ene site stat dat het giftig is, op de andere niet :krab:

Ik weet het echt niet overigens.

Op www.konijnen.nl staat in de lijst eetbare plantjes wel weer: veldzuring, ridderzuring, krulzuring - heel weinig, niet dagelijks, altijd mengen

Nou ja zover mijn bijdrage ;) weet ook niet wat wijs is, verwarrend is het wel.
Laatst gewijzigd door monique op 16 mei 2006 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HEDGEHOG
Berichten: 1461
Lid geworden op: 20 nov 2002 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor HEDGEHOG » 16 mei 2006 23:24

Zevenblad zou zelfs goed zijn voor de darmwerking (bij konijnen althans) en dat groeit tegen de klippen op bij ons in de tuin. Wel handig hoor, gratis voer.

En wat leuk! Al die caviaatjes! Wij hebben er ook twee gehad, nu alleen nog maar konijnen.

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 16 mei 2006 23:26

Hihi, had net nog even een aanvulling erbij getikt....tis mij een raadsel hoor.....

Gebruikersavatar
Harriet
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2004 11:50
Land:
M/V: V
Locatie: bij Emmen

Berichtdoor Harriet » 16 mei 2006 23:50

Ik heb ook nog eens zitten lezen en googlen, maar zuring bevat wel oxaalzuur wat niet echt goed is, maar erg veel kwaad kan het ook niet zolang je er niet te veel van eet. Het bevat ook vreselijk veel vitamine C.
Op het platteland (zoals hier) wordt vaak op zuringstengels gekauwd en je kunt de bladeren ook in soep of salade verwerken.

Zevenblad is trouwens heel gezond, niet alleen voor konijnen en kippen (en waarschijnlijk cavia's) maar ook voor mensen. De meeste mensen kennen het tegenwoordig alleen als een hardnekkig onkruid maar pas vertelde iemand me dat het ooit zo'n anderhalve eeuw geleden is ingevoerd als groente, vanwege de gezonde eigenschappen.
Alleen woekerde de plant zo door dat hij niet te houden was in tuinderijen en het hele land overwoekerde! En daardoor zijn mensen vergeten dat het eigenlijk als groente bedoeld was en eten ze het niet meer.
Zelf doe ik het 's zomers regelmatig door de sla heen, heel lekker!
En bij ons dus ook heel handig, zo'n groentevoorraad. :-)


@ Allthewayray: Cavia's kunnen net als konijnen prima buiten overwinteren als ze er gewoon aan kunnen wennen en ze een goed hok in hun ren hebben. :-)

Gebruikersavatar
Bianca
Berichten: 3642
Lid geworden op: 20 mar 2006 10:27
Land:
M/V: V
Locatie: West-Friesland

Berichtdoor Bianca » 17 mei 2006 09:23

ohhhh wat heb je er gelijk veel zeg, maar wel erug lief. Voordeeltje dat ze niet graven, ik heb 3 konijnen in de ren, pfffff twee doen niet anders, we moeten iedere dag hun gaten weer dichtgooien. Er moet ook iets anders op verzonnen worden, dit gaat gewoon niet. Eerder was er al eentje ontsnapt, dus toen de konijnen in de voiliere bij de parkieten, maar dat werkt niet, dus nu weer terug bij de kippen, ze zijn zo gelukkig daar, ze kunnen rennen ennnnn graven.

Maar jij mag inderdaad wel een moestuin beginnen, heb ik ook gedaan alleen voor de beesten.


Terug naar “Cavia's”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten