TT kippen fokken

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
welsumer kriel
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 apr 2003 21:49
Land:
M/V: V

TT kippen fokken

Berichtdoor welsumer kriel » 13 sep 2003 19:24

is er ook iemand hier die weet waar je opletten moet bij TT kippen fokken.Hoe weet je uit welke kruizing de juiste kleur komt.
Zelf heb ik de columbia wyandotte, als ze te zwart zijn welke kleur moet ik er dan in kruizen
Laatst gewijzigd door welsumer kriel op 14 sep 2003 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bram
Berichten: 1035
Lid geworden op: 04 nov 2002 21:43
Land:
M/V: V
Locatie: vriezenveen/wageningen

Berichtdoor bram » 13 sep 2003 19:43

Je moet goed opletten dat de ouders zo dicht mogelijk de standaard benaderen (tenzij je speciale fokdieren nodig hebt voor het betreffende ras/kleurslag) en niet dezelfde foutjes vertonen.
Vaak kun je het meeste leren van fokkers die al jaren bezig zijn en keurmeesters. Over sommige rassen zijn boekjes verschenen, meestal uitgegeven door de speciaalclub.
De manier van fokken en de belangrijkste selectiecriteria verschillen per ras en zelfs per kleurslag, het type is altijd het belangrijkste criterium.

Gebruikersavatar
wyandotte
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 mei 2003 18:13
Land:
M/V: V
Locatie: Roosendaal

Berichtdoor wyandotte » 13 sep 2003 20:18

ja het ligt er natuurlijk altijd aan welk ras je wilt gaan fokken, en welke kleurslag, bij ieder ras en kleur is het verschillend

Gebruikersavatar
welsumer kriel
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 apr 2003 21:49
Land:
M/V: V

Berichtdoor welsumer kriel » 13 sep 2003 21:05

Hallo Bonny,
Zoals je misschien nog wel weet heb ik columbia wyandotte's.
Dus daar zoek ik een beetje info over, welke kleur kun je bijvoorbeeld gebruiken om de witte kleur naar boven te halen.

Gebruikersavatar
wyandotte
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 mei 2003 18:13
Land:
M/V: V
Locatie: Roosendaal

Berichtdoor wyandotte » 13 sep 2003 22:21

aha, een hele mooie kleurslag, columbia.
ik heb de kleurslag zelf niet! en weet helaas ook niet zo heel veel van die kleurslag.

nou het fokken van goede kammen bij de wyandotte's. als je goede kammen op de koppen hebt zitten zowel bij de hen als bij de haan hoe je jezelf daar geen zorgen over te maken, let er op da de kam zo glad mogelijk is en dat er geen puntjes/stoppeltjes op zitten. je kan weleens een ingegroeide kamdoorn hebben, maar dat gebeurt bij iedereen.

het belangrijkste is natuurlijk het type van wyandotte.
de kip moet een goede ronding hebben. je moet vanuit het achterste van de staart en de kop een rondje in de kip kunnen zien zeg maar.


let er wel heel goed op dat de kippen niet te dik/groot worden, ik heb hele grote dikke wyandotte's in mijn stam zitten, en dat is minder. daarom heb ik dit jaar wat kleinere hennetjes in mijn stam erbij genomen.

nog iets heel belangrijks bij alle wyandotte's is de staart.
als je achter de kip staat. moet je een V kunnen zien. dat ziet er dus zo ongeveer uit: ^. als je zulke staarten op je kippen hebt zitten ben je al een heel eind op de goede weg. de staartstructuurveren mogen ook niet hangen anders krijg je die V niet. let er dus op dat je stevige staartveren hebt, die goed omhoog staan.

de poten dat is bij iedere kip hetzelfde. ze moeten goed geel zijn en geen aanslag op zitten. volgens mij is de aanslag etc niet erfelijk maar dat weet ik niet zeker. dat zou je aan Ineke kunnen vragen, die zal dat wel weten. fouten die je bij de poten kan hebben is een eendenvoet maar dat komt niet vaak voor.

Over de tekening weet ik ook wel het een en ander, maar niet van de columbia. wat ik wel weet is dat als je teveel zwart op de kippen hebt zitten dat je dan een witte of vuilwitte kip daarvoor kan gebruiken. dan heb je kans dat je dat jaar daarop allerlei mengelmoesjes kippen krijgt. maar als je da weer terugfokt zal je beter resultaat hebben. maar daarvoor kun je het beter aan iemand anders vragen die meer verstand van de columbia's heeft.


hieronder een aantal plaatjes van wyandotte's, fouten en goede dieren.


Afbeelding
de hen hierop heeft een goed type, als je goed kijkt kan je van de hen een rond bolletje maken. de haan daarnaast heeft totaal GEEn goed type, die zal dus waarschijnlijk een O,V krijgen.

Afbeelding
deze haan heeft dus ook GEEN goede kam. de kam moet glad zijn, er moegen geen puntjes/stoppeltjes/uitschieters op zitten, en die zitten er hier wel op.

Afbeelding
deze haan heeft ook een heel goed type. en heel goede kam.

Afbeelding
dit is dus een staart waarbij je die V heel duidelijk kan zien.

Afbeelding
dist is geen goede staart, te slappen staartstructuur veren.

Afbeelding
deze hen heeft een hele goede kam.

de eerste paar plaatjes komen van mijn eigen site af. en de laatste 3 plaatjes komen van de site van Mario Griekspoor af. hij heeft hele goede wyandotte's, is een goede keurmeester en weet er daarom ook heel veel vanaf. Ik ben er trouwens ook aleens een haan weesten halen

http://home.planet.nl/~griek177/Nieuw.htm dit is zijn site. misschien leuk om die ook te bekijken, en misschienkan je aan hem wel wat vragen stellen over de kleurslag: columbia.

veel succes verder en als je nog vragen hebt stel ze maar.
Laatst gewijzigd door wyandotte op 13 sep 2003 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 1821
Lid geworden op: 24 okt 2002 23:17
Land:
M/V: V
Locatie: omgeving Arnhem

Berichtdoor Marianne » 13 sep 2003 22:34

Ik kan de plaatjes niet zien omdat ze te groot zijn!! Kan je ze niet verkleinen??? ze beslaan nu ongeveer 4 keer mijn beeldscherm!!

Gebruikersavatar
wyandotte
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 mei 2003 18:13
Land:
M/V: V
Locatie: Roosendaal

Berichtdoor wyandotte » 13 sep 2003 22:36

ja sorry, ik vond ze ook erg groot, ik heb ze meteen even verkleind, dat is wat duidelijker

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 13 sep 2003 22:37

Wat een leuke en leerzame uitleg! Ik ga morgen gelijk onze wyandottes beoordelen! (Altijd vanuit gegaan dat het zg dieren zijn ;) we zullen zien)
Groetjes Monique

Gebruikersavatar
wyandotte
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 mei 2003 18:13
Land:
M/V: V
Locatie: Roosendaal

Berichtdoor wyandotte » 13 sep 2003 22:42

monique schreef:Wat een leuke en leerzame uitleg! Ik ga morgen gelijk onze wyandottes beoordelen! (Altijd vanuit gegaan dat het zg dieren zijn ;) we zullen zien)
Groetjes Monique


aha nou ben benieuwd. welke kleurslag wyandotte's heb je :?:

Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 13 sep 2003 22:52

Meerzomig goudpatrijs, en ze zijn vreselijk grappig!


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tuff cookie en 9 gasten