Wat te doen met kleine haantjes...

Het fokken van kippen: foklijnen, erfelijkheid, selectie, kleurvererving..
Gebruikersavatar
Kabee
Berichten: 467
Lid geworden op: 06 mei 2009 22:44
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Kabee » 07 jun 2009 14:32

Waarom geen eigen kuikentjes, dat is zo leuk! :gulzig:

Je moet maar bedenken dat voor elk hen-kuikentje dat je koopt er ook een haantje ergens is waar ook iets mee gedaan moet worden. Als jij dat nu 'groot' laat worden en dan weg doet (plezier-slacht?) dan heeft het wel een klein jaar prima geleefd in de beste zorg.
Vele hanen hebben het een pak minder goed hé...dus ik zou er zeker voor gaan.
Heb het hier ook, 3 eitjes uitgebroed, 3 kuikens en er kan max 1 haantje blijven (of 2 maar ze mogen dan niet vechten :| ) dus als ik pech heb zal ik hier ook harde keuzes moeten maken.

Ik probeer ze weg te geven niet voor de pot...(weet je nooit maar kom) en anders tja....vreselijk idee maar het kan niet anders. Maar het is zo leuk die drie kuikentjes bij de kloek in de kippenren. Het is het echt waard.

Succes,
Karen

Gebruikersavatar
Klazientje
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 mar 2009 10:18
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Klazientje » 07 jun 2009 14:41

Je gaat toch niet een jaar genieten van kuikentjes omdat je ze zo lief vindt (puur voor eigen genot) om nadien te bepalen of ze al dan niet verder van het leven mogen genieten? Bij jou kabee hebben ze 'misschien' nog de kans dat ze mogen blijven. Als je op voorhand het risico neemt op haantjes moet je op dat moment al een oplossing hebben als het inderdaad haantjes zijn. Kuikens omdat 'oh wat zijn ze schattig' is niet bepaald een teken van dierenliefde. Mijn advies is NIET DOEN !!!

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Marti » 07 jun 2009 14:56

Kabee schreef:Waarom geen eigen kuikentjes, dat is zo leuk! :gulzig:
<knip>
Maar het is zo leuk die drie kuikentjes bij de kloek in de kippenren. Het is het echt waard.


Tsja, en omdat mensen er aan blijven beginnen "omdat het zooooo schattig is" blijven er haantjes gedumpt worden.
Als je niet kunt of wilt slachten is er maar 1 optie: NIET DOEN.

Sesjat geeft eerlijk aan dat slachten voor haar geen optie is. Wat moet ze dan doen met de haantjes??

Op een forum als dit het advies geven "doen omdat het schattig is en de haantjes ... ach, dat zie je wel" is echt hartstikke fout.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor lnge » 07 jun 2009 15:05

Tja, leuk kuikentjes nemen! Dat dacht diegene waarschijnlijk ook waar mijn haantjes vandaan komen :?
Lees dat even en vraag je dan nog een keer af of je wel kuikens wil, want in de praktijk vind je niet zo makkelijk een goed adres.
viewtopic.php?f=16&t=40146

Gebruikersavatar
Kabee
Berichten: 467
Lid geworden op: 06 mei 2009 22:44
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Kabee » 07 jun 2009 15:05

Ik geniet echt van men kuikjes hoor en ideaaal zijn het 2 hennetjes en 1 haantje....maar het kunnen ook drie haantjes zijn en daar ben ik me bewust van. En nee ik heb daar (nog) geen oplossing voor. :? Ik heb om die hanen-reden ook maar 3 eitjes laten uitbroeden, dan zouden de kuikjes tenminste nog met twee als er 1tje niet uit zou komen.
Het zijn er nu drie.
En zo ga ik ook 'onbewust een stuk met die diertjes om wetende dat ze misschien niet blijven, ik hoop dat ze alledrie kunnen blijven...anders moet ik oplossingen zoeken, zet ik ze op kapaza, op ebay en anders :? komt iemand ze ophalen voor de pot of laten we ze inslapen. Hoe erg ik dat ook vind en geloof me ik vind dat vreselijk.
Dit is echt niet ach we zien wel! Ik neem heus men verantwoordelijkheden. Maar zonder dat 'risico' zouden wij hier nu niet kunnen genieten van het uitbroeden en van de kuikens. Mijn kindjes ( 3 en 5 jaar) en ik vinden het een wonder.

Karen

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Marti » 07 jun 2009 15:46

Kabee schreef:anders moet ik oplossingen zoeken, zet ik ze op kapaza, op ebay en anders :? komt iemand ze ophalen voor de pot of laten we ze inslapen.


In laten slapen klinkt zo lief en zacht ... Maar voor een dier is de handeling van 'in de doos -> in de auto -> in de wachtkamer -> op de tafel -> spuit' helemaal niet lief en zacht. Het dood gaan duurt dan ook nog eens even.

Laat ze dan in elk geval slachten, is minder ellendig einde voor de dieren én niet compleet zinloos. Het klinkt allemaal beter, 'in laten slapen' versus 'slachten en opeten', maar wanneer een dier op de juiste manier geslacht wordt is het veel minder ellendig dan "een spuitje". Bovendien wordt het vlees dan nog gebruikt, met het spuitje eindigt het dier in de kliko.

Je hebt gekozen voor kuikens, prima. Maar als je geen thuis kunt vinden voor het haantje, kies dan de minst pijnlijke en stressvolle dood voor het dier, niet de makkelijkste voor jezelf.

Gebruikersavatar
Kabee
Berichten: 467
Lid geworden op: 06 mei 2009 22:44
Land: Belgie
M/V: V

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Kabee » 07 jun 2009 15:54

Hi Marti je lijkt wel een aktiviste... :witvlag:

Maar daar heb je wel helemaal gelijk in.


Karen

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor Marti » 07 jun 2009 16:16

Kabee schreef:Hi Marti je lijkt wel een aktiviste... :witvlag:


Kweetut ... Zit inmiddels net als de dames aan het vitaminewater, kan ik ook wel gebruiken ;)
Ga de volgende topics over haantjes uit de weg, ik word daar veel te snel boos om en kan het dan weer niet laten.

Maar zou zo graag willen dat mensen eens vanuit de dieren zouden denken, in plaats van zichzelf ...

(Grappig, op mijn werk probeer ik met man en macht mijn teamleden vanuit de klant te laten denken in plaats van ons, ook zoiets ;-))

Gebruikersavatar
TS
Berichten: 263
Lid geworden op: 16 nov 2004 19:21
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Zomergem

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor TS » 07 jun 2009 16:59

Marti schreef:
NB: hanenhok is natuurlijk een idee, al e.e.a. over gelezen. Maar hoe los je dat op als je eens een weekendje (dus nacht) weg bent?


Ik heb natuurlijk het voordeel dat ik nog thuis woon en er bijna altijd wel iemand thuis is om de hanen binnen te steken. Zoniet kan ik het altijd eens aan de buren vragen, het is tenslotte voor hen dat dit nodig is. En als ze het dan eens niet doen, dan zal ik er geen last van hebben aangezien ik dan toch niet thuis ben :mrgreen:
Overigens is het hier voldoende om de ren open te zetten voor ze op stok gaan en dan wandelen ze vanzelf naar hun eigen nachthok. Ze kennen dat enorm goed.

Grtz

essos
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 jun 2008 21:14
Land:
M/V: V

Re: Wat te doen met kleine haantjes...

Berichtdoor essos » 20 jun 2009 20:05

koop kuikens waar je het geslacht van weet .. dan heb je toch kuikens alleen broed je ze zelf niet uit ;)


Terug naar “Fokkerij”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten