Wat is een geschikte legkorrel (smultie van cranenbroek)

Alles over kippenvoeding, water, drink/voerbakken en aanverwante zaken
harwin
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2017 12:36
Land: nederland
M/V: M

Wat is een geschikte legkorrel (smultie van cranenbroek)

Berichtdoor harwin » 11 apr 2017 10:03

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een legkorrel voor zowel krielkippen als grote kippen. Het valt mij op dat de zak smultie 25 kg bij van cranenbroek heel erg goedkoop is €7.50. Want een zak Havens legkorrel 25 kg kost zo'n €12 a 13 (en volgens mij is deze al niet super duur). Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met deze legkorrel of kan mij een advies geven voor een goede korrel? Ik ben geen professionele fokker dus prijs/kwaliteit speelt ook een rol. Vaak gaat de regel goedkoop is duurkoop op dus vandaar dat ik jullie even om hulp vraag.

alvast bedankt.
Harwin

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is een geschikte legkorrel (smultie van cranenbroek)

Berichtdoor Trea » 11 apr 2017 10:32

Bij voedsel mag je er van uitgaan dat als het heel goedkoop is, dat er dan waarschijnlijk iets niet deugd.

Mijn mening is dat alle veevoer waar genetisch gemodigemodificeerde (gmo) en dus giftige mais en soja in zit, sowieso niet deugd.

Zoek maar eens wat info op over gmo en Monsanto/Bayer . Afschuwelijk wat dat bedrijf voor ellende veroorzaakt waar de mais en soja worden geteeld. En ook over de sterfte die het veroorzaakt onder jongvee in Europa (die ze graag onder het tapijt schuiven)..
En waarom?. Omdat we hier alles graag goedkoop willen doen. En dit kan voortduren omdat bedrijven als Monsanto en Bayer bijzonder machtig zijn en onbehoorlijk veel geld uitgeven aan lobby en omkoping.

Daarom geef ik mijn kippen biologisch voer (meel) van Van Gorp. Prijs voor een zak korrel weet ik niet maar ligt waarschjijnlijk rond de 20 euro.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat is een geschikte legkorrel (smultie van cranenbroek)

Berichtdoor Trea » 11 apr 2017 10:53

Biologische kippenkorrel v Van Gorp kost bij mijn dealer 73 ct per kilo bij afname 25 kg = € 19,25 per zak.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11796
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Wat is een geschikte legkorrel (smultie van cranenbroek)

Berichtdoor jantien » 11 apr 2017 11:24

Ik heb geen ervaring met de smulti van Cranenbroek, omdat ik de korrels te groot vind voor krielkippen.
Weet niet welke krielen jij hebt?
Legkorrel neem ik altijd van de welkoop, eigen merk.
Ik gebruik wel het ardeens graan van Cranenbroek, prima voer :duimop:

harwin
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2017 12:36
Land: nederland
M/V: M

Re: Wat is een geschikte legkorrel (smultie van cranenbroek)

Berichtdoor harwin » 11 apr 2017 11:30

Ik heb twee kriel Barnevelders en (nog) twee kriel wyandotte columbia. Komen er binnenkort nog een paar bij. En die korrel zag ik ook maar kwam op hetzelfde neer als de havens zak (dacht ik). Maar bedankt, was ik ook bang voor dat het groot zou zijn.
En trea bedankt ik zal het eens opzoeken.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Wat is een geschikte legkorrel (smultie van cranenbroek)

Berichtdoor Jan Sch » 12 apr 2017 17:46

Bij Cranenbroek is het kippenvoer echt goedkoop. De buren hebben het ook gehaald, maar nooit meer. Kippen eten het niet.

harwin
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2017 12:36
Land: nederland
M/V: M

Re: Wat is een geschikte legkorrel (smultie van cranenbroek)

Berichtdoor harwin » 14 apr 2017 13:30

Jan Sch schreef:Bij Cranenbroek is het kippenvoer echt goedkoop. De buren hebben het ook gehaald, maar nooit meer. Kippen eten het niet.

dankje voor je reactie hier was ik al bang voor, heb in mijn omgeving ook een paar kippenfokkers gesproken en die zeiden hetzelfde. Dus het gaat geen voer worden van cranenbroek. bedankt.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11796
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Wat is een geschikte legkorrel (smultie van cranenbroek)

Berichtdoor jantien » 14 apr 2017 14:00

Het ardeens graan wordt hier goed en graag gegeten hoor.
Maar je hebt daar ook zakken gemengd graan met legkorrel er bij in en dan de legkorrel.
Met beide laatste heb ik dus geen ervaring omdat ik het er niet uit vind zien.
Maar met het ardeens graan is echt niets mis.
Ook kun je er tortelduivenvoer kopen, lijkt meer op het ardeens graan wat bv. de Jumper verkoopt.
Ik meng dit regelmatig in de winter wanneer er niets groeit en de grond schraal is.

danielb
Berichten: 7177
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Wat is een geschikte legkorrel (smultie van cranenbroek)

Berichtdoor danielb » 14 apr 2017 23:34

is er geen aveve in nederland???
zelf ga ik naar de plaatselijke maalder,maar als het soms nodig is ,dan ga ik naar aveve.
7,5 euro voor legkorrel is wel verbazend goedkoop.
de prijs van 12 a 13 euro is eerder een normale prijs en hoogstwaarschijnlijk ook betere kwaliteit.......
ikzelf geef trouwens legmeel......


Terug naar “Voeding, water etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast