bloedluizen en eenden

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

bloedluizen en eenden

Berichtdoor danielb » 14 jun 2018 22:05

ik merk dat ik minder en eigenlijk zelfs geen bloedluis opmerk waar de eenden komen.
ik dacht de vorige jaren dat dit puur toeval was ,maar dit jaar op elke plaats bloedluis gehad waar er een broedende kippenhen zat.
alleen de hen die aant broeden was waar de eenden en gans bijna dagelijks een ei gaan leggen was er geen enkele bloedluis te bespeuren bij de broedende zijdehoenhen. (en dit heel het broedproces)
ook de hen die gebroed heeft op een plaats waar er af en toe een eend een ei legde (voordat ik ze liet broeden uiteraard) is zeer lang bespaard geweest van bloedluis.
zelfs de broedende hennen die een eigen plaatsje hadden in volle natuur was er wel eens bloedluis te bespeuren.
komt door de zachte winter en redelijk vroege warme temperaturen uiteraard.....
maar wat ik nu begin te denken is dat bloedluizen een hekel hebben aan bepaalde watervogels.

danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: bloedluizen en eenden

Berichtdoor danielb » 14 jun 2018 22:39

ik zal dan ineens ook de vraag stellen : heeft iemand al eens bloedluis ontdekt bij een broedende eend (of gans) ????

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: bloedluizen en eenden

Berichtdoor Fryske » 14 jun 2018 22:50

Nee, maar ook nog nooit bij mijn hennen :-D

danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: bloedluizen en eenden

Berichtdoor danielb » 14 jun 2018 23:14

als je 10 broedende hennen hebt,dan zal dat mogelijks wel anders zijn ;)

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: bloedluizen en eenden

Berichtdoor Fryske » 15 jun 2018 07:21

Ik had er twee en er zijn er nu drie broeds. Sinds het gebruik van diatom zo goed blijkt te werken heb ik zelfs een dikke laag stro in het kuikenhok. Knock on wood... :-D

danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: bloedluizen en eenden

Berichtdoor danielb » 17 jun 2018 02:05

vandaag eens een hok behandeld met een zelfs een liter zonnebloemolie :gutgut:
tis het proberen waard...
druipt er langs alle kanten vanaf :gulzig:
en tis gebruikte zonnebloemolie en dus geen weggesmeten geld :gna:
al verschillende spuitbussen gebruikt dit jaar en die krengen blijven maar terugkomen.
nog nooit zo een slecht jaar meegemaakt....
ik heb eerlijk gezegd wel een nadeel en dat zijn dus de zijdehoenders die steeds op de grond slapen en ook nog eens constant broeds zijn.
en nieuw hok of oud hok maakt niets uit.
ze komen toch gewoon waar de kippen zitten hoor...
maar oh zo vreemd dat in de buurt van de eenden er geen probleem is.
de eenden zouden dus eigenlijk snachts bij de kippen moeten slapen :gutgut: ,maar dat doen ze dus niet,want mijn eenden slapen liever in open lucht.
ik heb dus 8 broedhokken/slaaphokken en nog 2 zeer grote hokken.
het ene grote hok legt altijd wel eens een eend (of de gans) en daar broed ook wel eens een hen en nooit geen bloedluis.
ook de kleinere hokken waar de eenden eens leggen (is meestal tijdelijk omdat ik de eieren daar weghaal) blijft de bloedluis langer weg.
de kuikenhokken zijn trouwens (voor zover ik weet) bloedluisvrij (almaar goed)
deze hokken krijgen uiteraard ook preventieve behandeling en staan een meter boven de grond.(de verplaatsbare opt gras uiteraard niet ;) ) maar gelukkig is daar zelfs zonder preventieve maatregelen geen bloedluis te zien.
maar ik zou graag een verklaring zoeken of krijgen waarom bloedluis wegblijft waar eenden dikwijls komen (om te leggen) of bloedluis langer wegblijft waar eenden gelegd hebben.

danielb
Berichten: 7153
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: bloedluizen en eenden

Berichtdoor danielb » 01 jul 2018 23:16

ook het zwaar ingevette hok bleef de bloedluis zichtbaar.
iets minder,maar uiteindelijk zoeken ze toch een weg waar het niet vol olie hangt.
heb dus dit jaar eens zwaarder middel gekocht.
iets waar duidelijk opstaat dat het dood ipv imobiliseert...(duidelijk beter resultaat ;) )
broednesten van de eenden en gans blijven trouwens ook nog altijd steeds bloedluisvrij... (zonder te behandelen)

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: bloedluizen en eenden

Berichtdoor Jan Sch » 09 jul 2018 19:43

Wat ik lees over bloedmijt is dat Byemite werkt. Heb ook kanaries (glosters) vorige week ook bloedluizen in de nesten gevonden. Op advies Byemite gebruikt, heb nestjes vooraf behandeld nu met o.a. Byemite en gaat tot nu toe prima. Wel eerst laten opdrogen.Jonge kanaries al op dag 6 geringd. Was er een beetje bang voor omdat dit tot de fosforesther zou thuishoren. Werkzame stof is Foxim.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: bloedluizen en eenden

Berichtdoor Fryske » 09 jul 2018 19:52

Ik heb de afgelopen week alle hokken, legmanden en bakken leeg gehad en echt helemaal niets, 0,0 aan bloedmijt of veerluis te vinden. Het grote kuikenhok heb ik een dikke laag stro inliggen, bovenop hennepvezel. Helemaal niks. Heb me nog nooit zo fijn (gerust) gevoeld als het om de bloedmijt gaat. Ben er superblij mee :duimop:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten