Australorp hen legt geen eitjes meer

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
anja247
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2012 11:26
Land: NL
M/V: V

Australorp hen legt geen eitjes meer

Berichtdoor anja247 » 22 jul 2018 12:20

Een lang verhaal:

In dec 2016 kocht ik twee jonge gitzwarte australorp hennetjes voor mijn vader. Kort hierna begonnen beiden te leggen.. alles leek normaal.

Volgend zomer van 2017 op een warme dag (in de schaduw), viel een van de koppel plotseling dood. Volgens DA geen ziekte, maar agv warmte stress.

De overgebleven solo kippetje ging vreselijk in de paniek, hele dag gillen.
Een andere kip erbij leidde zowat tot een bloedige slachtpartij, dus nam ik haar mee - parallelle ren gemaakt voor haar, naast mijn eigen kippenren, tot ze een beetje tot rust kwam. Uiteindelijk is zij bij de (twee) kippen van mij geplaatst, en na een beetje gehussel was er vrede.

Ik had toen twee best bejaarde kipjes (6+ jaar, geschat, ze zijn “herplaatsers”) en eentje is begin dit jaar gewoon gaan liggen voor de nacht en was in de ochtend dood. Volgens DA geen ziekte. De andere kipje legt om de twee/drie dagen nog, en scharrelt heel content voort.

Australorp heeft bij mij een paar eitjes gelegd aan het begin. Winterstop ingelast, en daar is ze in blijven hangen. Ze legt nog steeds niet.
Verder lijkt ze gelukkig en gezond. Ze is best sociaal, wil graag aangehaald worden en is de baas in de ren.

Kan het kwaad, dat ze gestopt is met de leg?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Australorp hen legt geen eitjes meer

Berichtdoor Fryske » 22 jul 2018 12:37

Hoi Anja,

Het is best behoorlijke poos geleden dat de hen gestopt is met leggen. Ze doet het verder goed dus ik zou me daar geen zorgen om maken.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten