grootste bloedluisuitbraak ooit

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor jantien » 16 aug 2018 12:50

Fryske schreef:Mss. een beetje overdreven, ik kan dit niet goed inschatten maar officieel is het verplicht om wat je over hebt weer in te leveren bij, in dit geval, de DA. Net als bij bepaalde medicatie. Dit is om te voorkomen dat het uiteindelijk toch in de natuur terecht komt wanneer je het niet meer nodig hebt. Net zoals bijv. antibiotica.


Alle overgebleven medicatie van mens en dier dien je weer in te leveren bij apotheek of dierenarts.
AB kuur dien je altijd af te maken, dus als het goed is zullen daar geen resten van overblijven...

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Fryske » 16 aug 2018 12:58

jantien schreef:
Fryske schreef:Je mag tot een maand na gebruik je hok niet leeghalen.


Dit geldt voor grote pluimveebedrijven.....

De bijsluiters die jij leest en waar jij uit citeert zijn voor grote pluimvee bedrijven en heeft dus een stuk minder te maken met hobby houders die enkel een klein hok hebben...
Maar zal ook wel weer niet goed zijn :mrnono:


Nee, dat klopt idd niet! De bijsluiter "is' de bijsluiter! Bayer geeft aan dat dit de regelgeving is ten aanzien van ByeMite! Er is niet een aparte bijsluiter voor particulieren.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor jantien » 16 aug 2018 14:10

Fryske schreef:
jantien schreef:
Fryske schreef:Je mag tot een maand na gebruik je hok niet leeghalen.


Dit geldt voor grote pluimveebedrijven.....

De bijsluiters die jij leest en waar jij uit citeert zijn voor grote pluimvee bedrijven en heeft dus een stuk minder te maken met hobby houders die enkel een klein hok hebben...
Maar zal ook wel weer niet goed zijn :mrnono:


Nee, dat klopt idd niet! De bijsluiter "is' de bijsluiter! Bayer geeft aan dat dit de regelgeving is ten aanzien van ByeMite! Er is niet een aparte bijsluiter voor particulieren.


Draaf gewoon lekker door Fryske...... :roll:

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Skipper » 16 aug 2018 23:45

Hoezo is het voor een hobbyhouder anders dan voor een bedrijf? Dat volg ik niet.
Ik lees gewoon: Gebruik liever geen gif. Maar als het niet anders is, doe het dan verantwoord (verbeter me maar als ik 't verkeerd lees).
Is dat zo bizar?

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor jantien » 17 aug 2018 07:19

Kom op zeg.
Het is een heel verschil of je nu uren staat te spuiten in een dichte mega kippenstal of je in de buitenlucht een hokje staat te spuiten.....

Maar genoeg nu, er zijn voorstanders en tegenstanders.
Heb ik al eerder gezegd.
Als je een explosie hebt van bloedluis is Byemite waarschijnlijk een van de weinige middelen, ook al is het vergif, afdoende zal werken.
Daarna kun je met de gewone middelen gaan werken indien je dit wenst.

Maar laat elkaar in hun waarde, ik zeur toch ook niet meer over diatom.
Moet een ieder ook zelf weten.
En toch gaat de milieu lobby hier gewoon maar verder met zeuren over de Byemite.....

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Fryske » 17 aug 2018 08:25

Juist het gebruik in de buitenlucht maakt het gebruik van ByeMite nog erger dan het al is. Het verbod om ByeMite niet binnen een maand voor het schonen van de stal te gebruiken is hiervoor bedoeld.

Heel klein logisch gevolg zou kunnen zijn:

Jij hebt bloedmijt. Je spuit netjes twee keer ByeMite zoals aan gegeven in de bijsluiter. Helaas zit de bloedmijt inmiddels buiten want je hebt de besmette bodembedekking ergens buiten het hok gebracht. Die loopt weer je hok in en overleeft. Gevolg; resistentie ligt op de loer.

Maar je hebt gelijk Jantien! Het is absurd dat mensen er steeds weer op wijzen moeten! Of is het nu verdrietig....

Helaas is hier niet op fatsoenlijke manier over te praten! Heel jammer! Zou gewoon heel leerzaam kunnen zijn als het niet meteen neergesabeld werd.

Dat de bijsluiter voor het product zijn en niet afhankelijk van wie het gebruikt is informatie van Bayer zelf. Zij geven aan er van uit te gaan dat het product ook als zodanig gebruikt wordt.

Daan Evers
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2018 08:39
Land: Nederland
M/V: M

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Daan Evers » 17 aug 2018 10:29

Als je echt niks werkt kan je ook nog overwegen om Fipronil te gebruiken ik heb het zelf vroeger wel eens gebruikt het werkt perfect maar ik raad het wel af wat het is niet het best voor de natuur. Maar het help wel.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Trea » 17 aug 2018 10:38

Goede redenering Fryske.

Ik vind ook dat we zo weinig mogelijk gif in onze leefomgeving moeten verspreiden. Byemite is niet alleen dodelijk voor bloedluizen. Maar voor alle insecten. Dus ook voor de vlinders en de bijen. Vogels die afhankelijk zijn van insecten kunnen niet meer aan voldoende voedsel komen en sterven als gevolg van voedseltekorten.

Ik maak me serieus zorgen dat de natuur naar de knoppen gaat als iedereen alsmaar vergif blijft gebruiken. (Zoek op google maar een naar insectesterfte, afname insecten).

Tip: geef iedereen die nieuw met kippen begint de tip mee om luizenwerende middelen te gebruiken en steeds te controleren op bloedluizen.
Welkom.... Kippen zijn leuk, en zorg dat je geen bloedluisplaag krijgt.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19181
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Isabel » 17 aug 2018 10:47

Trea schreef:ik maak me serieus zorgen dat de natuur naar de knoppen gaat als iedereen alsmaar vergif blijft gebruiken. (Zoek op google maar een naar insectesterfte, afname insecten).

En dat komt uit dezelfde mond als diegene die haar terras netjes wil houden en mieren naar de hemel helpt.

Het begint met een h en eindigt op ypocriet. :lachuit:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: grootste bloedluisuitbraak ooit

Berichtdoor Trea » 17 aug 2018 10:51

@isabel
Ik gebruik daarvoor geen chemisch vergif. Diatomeenaarde zijn fijne schelpenskeletjes en 100% natuurlijk.
Verder giet ik het zoveel mogelijk in de gaatjes zodat het niet op het terras maar onder het terras terecht komt.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten