Trichomonas of toch iets anders?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
john plankton
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 feb 2021 22:43
Land: Belgie
M/V: M

Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor john plankton » 21 feb 2021 15:00

Dag kippenvrienden,

Al geruime tijd heb ik wat kippen lopen waarbij een kaasachtige massa zich in de keel vormt. Ik ben toen met een kip naar de dierenarts geweest, die stelde vast dat het trichomonas, ofwel beter gekende "het geel", was. Ze heeft me hiervoor het bekende medicijn tricho plus meegegeven. Ik heb dit product 2 maanden gegeven, zonder enig resultaat. De ergste gevallen zijn zelfs ondertussen gestorven. Kippen die de ziekte minder erg hadden, bleven stabiel bij toediening van de medicatie, maar na het stopzetten van de medicatie begint de ziekte zich verder te verspreiden. Ik heb nog geen enkele kip echt kunnen genezen, ik heb ook nog zeer veel andere (gezonde) kippen lopen en heb schrik dat ze deze ziekte gaan overnemen.

Daarom mijn vraag op dit forum. Vaak heb ik het gevoel dat je op zulke fora meer informatie kan vergaren dan bij een dierenarts die het soms maar als "een domme kip" ziet. Ik heb een foto toegevoegd van mijn Brahma haantje die het momenteel het ergste heeft. Pittig detail : deze haan zit apart van al mijn andere kippen (+- 1000 meter afstand), samen met nog 4 brahma kipjes. Deze haan kan dus onmogelijk de ziekte hebben overgenomen. In het begin van de toediening van de medicatie had deze echter het geel nog niet.

Denken jullie :
1) Dat het hier wel degelijk over trichomonas gaat, daar de medicatie nihil tot geen effect heeft. Ik heb op internet gevonden dat andere ziekten deze symptomen kunnen veroorzaken, echter vind ik niet de welke.
2) als het toch trichomonas is, kan ik mijn kippen dan niks anders toedienen van medicatie, de tricho plus helpt immers totaal niet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
dragon
Berichten: 351
Lid geworden op: 05 okt 2010 08:34
Land: NL
M/V: V

Re: Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor dragon » 21 feb 2021 15:23

Is dit niet gewoon difterie?

Zie ook http://www.aviculture-europe.nl/nummers/07N05A06.pdf
Hier staat nog gesteld dat 'het geel' een duivenziekte is en bij kippen niet of nauwelijks voorkomt.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor tuff cookie » 21 feb 2021 19:40

Ik heb een haantje gehad die hetzelfde had als jouw haan. Ik dacht toen ook dat het 't geel was maar volgens mij is het inderdaad difterie wat Dragon zegt. Mijn haantje had ademnood dus heb hem uit zijn lijden geholpen. Het wonder was wel dat de kippen waar het haantje mee samen liep het niet gekregen hebben.
Het kan zijn dat je zelf de overbrenger bent van de ziekte doordat je alle kippen verzorgt.

john plankton
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 feb 2021 22:43
Land: Belgie
M/V: M

Re: Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor john plankton » 22 feb 2021 20:05

Heb wat foto's bekeken van difterie, kan het inderdaad ook zijn t Is te zeggen dan wel enkel de inwendige vorm, want uiterlijk zie ik nooit iets aan de kippen. Ik merk het eigenlijk bij een kip op door dat ze ongelooflijk hard slecht ruiken uit hun bek. Een zeer vieze geur heeft die kaasachtige substantie.

De dierenarts heeft wel het eerste geval onderzocht, die zei dat het Trichomonas was. Echter, het zou niet de eerste keer zijn dat een dierenarts het mis heeft. Hoe dan ook, de medicatie 'trhicho plus' heeft totaal geen effect.

De aangetaste kippen die ik nu nog heb zien er uiterlijk nog gezond uit, echter het haantje van op de foto begint problemen te krijgen met graan door te slikken. Ik zal de middeltjes van betadine op de stolsels spuiten proberen, veel meer kan ik niet meer doen heb ik zo de indruk?

Gebruikersavatar
BroX
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 jan 2019 00:12
Land: Zweden
M/V: M

Re: Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor BroX » 22 feb 2021 20:31

Hier staat een zeer illustratief fotoverslag over kippenpokken behandeling. Misschien heb je er wat aan:

https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=80456

john plankton
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 feb 2021 22:43
Land: Belgie
M/V: M

Re: Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor john plankton » 24 feb 2021 07:51

Interessant fotoverslag! Ik twijfel er nu echter toch aan of het difterie is. Op de foto's lijkt de gele massa eerder de structuur te hebben van een eierommelet, die gele massa bij mijn kippen sluit beter aan bij foto's van trichomonas, daar lijkt de gele massa eerder op "zweterige kaas". Ik ga vandaag eens een duidelijkere foto proberen nemen! Ik ben wel gestopt met het geven van medicatie, omdat deze toch niks uithaalt.

Ik denk eraan om met mijn haan naar de pluimvee-kliniek in Gent te gaan, zodat ik op zijn minst met zekerheid weet met welke aandoening mijn kippen te maken hebben, daar ik zie dat de behandeling van difterie en trichomonas enigszins anders verloopt.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor tuff cookie » 24 feb 2021 10:45

Lijkt me toch wel goed om met de haan naar de Pluimvee kliniek te gaan.

john plankton
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 feb 2021 22:43
Land: Belgie
M/V: M

Re: Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor john plankton » 17 mar 2021 08:04

Hoi iedereen,

Even nog een update. Ik ben met de haan naar de pluimvee kliniek gegaan. Ze hebben stalen genomen en deze onderzocht. Trichomonas is het niet, het zou om een virale infectie gaan. Om te weten echter welke infectie, zou ik één van mijn dieren moeten "offeren", maar dit zie ik voorlopig nog niet zitten. Ik heb afgesproken, als de toestand hoedanig zou verslechteren en het er uitzichtloos uit ziet, ik het haantje binnen breng en dat ze hem dan euthanaseren en een autopsie op uitvoeren.

Echter heeft hij gezegd dat het, doch het er niet al te best uit ziet, het zo helemaal niet moet lopen en hij er toch nog kan doorkomen. Er zijn geen medicijnen voorhanden ( de dieren moeten er zelf van genezen ) maar je kan ze wel helpen ze meer kansen te geven. In de dierenkliniek hebben ze gisteren een heel groot gedeelte van het gele beleg verwijderd, tot diep in de keel. De haan zag er volgens mij direct een pak beter uit, hij kon alleszins toch vlotter ademen; het eten blijft moeilijk gaan. Ze hebben me aangeraden elke dag, beetje bij beetje, de gele massa weg te schrapen met een lang wattenstaafje gedrenkt in mondspoelwater (behandelingen die ik hier op dit forum al heb zien passeren).

Hopelijk loopt het toch nog goed af! :duimop:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor tuff cookie » 17 mar 2021 10:40

Dat geeft weer moed !
Misschien wat extra dierlijk eiwit geven voor een beetje kracht.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5592
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Trichomonas of toch iets anders?

Berichtdoor tuff cookie » 17 mar 2021 10:48

Als het virale infectie is kun je hem helpen door Quassia tinctuur druppels in het drinkwater te doen, dit werkt antiviraal.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten